گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

علل و درمان بی اختیاری ادرار در زنان


بی اختیاری ادرار در زنان مسن عارضه شایعی است که اغلب به دلیل تاخیر در مراجعه به پزشک اتفاق می افتد و دیگر نمی توان ادرار را کنترل کرد. و در این شرایط فرد به پزشک مراجعه می کند. این عارضه می تواند حضور زنان آسیب دیده در جامعه را مختل کند. در موارد خفیف، بی اختیاری ادرار، دفع قطرات ادرار هنگام سرفه یا خنده است. در مواردی که شدت بیماری کمی بیشتر باشد، ادرار به طور غیرقابل کنترلی همراه با سرفه یا خنده خفیفتر نشت می کند.

علل بی اختیاری ادرار در زنان

یکی از دلایل اصلی بی اختیاری ادرار در خانم ها ضعف عضلات کف لگن است که باعث ضعیف شدن این عضلات و نشت مثانه و به دنبال آن بی اختیاری می شود. کیست مثانه معمولاً در زنان میانسال رخ می دهد که اغلب با افتادگی و مشکلات گردن مثانه همراه است. دلایل زیادی برای ضعف عضلات کف لگن وجود دارد که برخی از آنها مختص زنان است، در حالی که برخی دیگر در مردان و زنان شایع است. در زیر دلایل اصلی بی اختیاری ادرار در زنان آورده شده است. این شامل:

زایمان طبیعی و دائمی

یبوست مزمن

عدم تحرک و ورزش نکردن

سن در حال رشد

اختلالات هورمونی بعد از یائسگی

افزایش وزن بیش از حد

بلند کردن و حمل اجسام سنگین

سرفه مزمن

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

در زنان، عفونت های شدید دستگاه ادراری با جراحی درمان می شود. اما متأسفانه، زیرا اکثر بیماران فقط برای بزرگ شدن مثانه در حین جراحی درمان می شوند. و افتادگی گردن مثانه درمان نمی شود. بی اختیاری ادرار ممکن است حتی پس از جراحی نیز ادامه یابد. این امر باعث شده است که تفکر غلط در جامعه ایجاد شود. بر این اساس، درمان جراحی افتادگی مثانه باعث بهبود بی اختیاری ادرار نمی شود و بیشتر زنان از این روش درمانی اجتناب می کنند.

در زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار، قبل از جراحی، مثانه باید با دستگاه اورودینامیک معاینه شود. دستگاه اورودینامیک می تواند به پزشک نشان دهد که آیا مشکل ناشی از افتادگی مثانه و گردن است یا عوامل دیگری مانند ضعیف شدن عضلات مثانه یا مشکلات اسفنکتر دفعی باعث بی اختیاری ادرار می شوند. برای درمان بی اختیاری در ادرار با دکتر کیوان آقامحمدپور تماس بگیرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد