گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

روش های حذف جلبک ها از مخازن آب سردکن


تولید جلبک در مخزن کولر آبی یکی از مشکلات متعددی است که هنگام استفاده از کولرهای آبی با آن مواجه خواهید شد، زیرا رنگ مخزن و طعم آب لوله کشی به شدت تغییر می کند! این تغییرات به قدری زیاد است که اگر آب بنوشید بوهای مختلفی می بینید که از خرید آبنما پشیمان می شوید و تا زمانی که جلبک ها را از مخزن آبنما خارج نکنید این مشکلات وجود دارد و کیفیت عملکرد آب را تحت تاثیر قرار می دهد. چشمه آب شما . بود.

چه چیزی آب سرد را هدایت می کند؟

همانطور که در قسمت بالا  این مقاله از بتا سرویس توضیح دادیم مشکل جلبک در مخزن آب سرد یکی از رایج ترین و سنتی ترین مشکلاتی است که خواسته یا ناخواسته با آن مواجه خواهید شد! اما با رعایت نکات مختلف می توان از ظهور جلبک در مخزن کولر آبی جلوگیری کرد و کیفیت آب خروجی آب کولر نیز در بهترین حالت ممکن خواهد بود. بنابراین، در زیر قصد داریم به بررسی و یافتن علت اصلی جلبک در مخزن آب سرد بپردازیم.

1. رطوبت در محیطی که با آب خنک می شود

محیط های مرطوب مانند حمام و... به دلیل وجود رطوبت مستعد رشد و تولید باکتری هستند; زیرا باکتری ها معمولا در محیط های مرطوب زندگی می کنند. از طرفی اگر به مخزن کولر آبی نگاه کنید متوجه رطوبت می شوید که می تواند مستقیماً محیط را برای رشد انواع باکتری ها آماده کند. بنابراین با تمیز کردن کولر آبی در فواصل زمانی مختلف با مشکل رشد و تولید باکتری مواجه نخواهید شد.

2. کیفیت پایین دندان

به طور کلی مخزن آبنما از پلی اتیلن و پلاستیک ساخته شده است که مقاومت نسبتا خوبی دارد و می توان چندین هفته بدون آسیب از آن استفاده کرد. اما چیزی که باید به آن توجه کنید این است که مهم نیست که چه نوع مخزنی برای آبنما خود خریداری می کنید، در هنگام خرید و اجرای آن نکاتی را بدانید!

بنابراین در صورت تمایل به خرید مخزن کولر سعی کنید این کار را فقط از مراکز مجاز و تایید شده انجام دهید تا در مدت زمان کوتاهی با مشکلاتی از جمله جلبک در مخزن کولر و... خرید کنید. مخازن پلاستیکی با فیلتر مخصوص کولر چون طول عمر بیشتری دارند و به راحتی می توانید جلبک ها را از مخزن کولر جدا کنید.

3. از آب تصفیه شده استفاده کنید

همانطور که می دانید آب تصفیه شده حاوی درصدی از مواد محلول است و قسمت زیادی از مواد محلول آنها در دستگاه تصفیه آب از بین می رود. با این حال، یک نکته بسیار مهم در این مورد وجود دارد که باید از آن آگاه باشید و آن حساسیت مخازن خنک کننده آب به جلبک ها با استفاده از آب تصفیه شده است! بنابراین اگر مخزن کولر آبی را با آب تصفیه شده پر می کنید، باید به طور مرتب آن را تمیز کنید تا مخزن به محیطی برای رشد باکتری ها تبدیل نشود. بهتر است هر 5-6 روز یکبار مخزن را کاملاً شستشو دهید.

4. مخازن خنک کننده آب را تمیز نکنید

همانطور که در مورد بالا توضیح داده شد، دستگاه های آب سردکن وسایلی هستند که بسته به مکان و دفعات استفاده باید به طور منظم در فواصل زمانی مختلف تمیز شوند. در غیر این صورت مشکلاتی مانند جلبک در استخر به وجود می آید. توصیه می شود حداقل هفته ای یکبار کولر گازی را تمیز کنید تا عمر دستگاه بیشتر شود و به داخل دستگاه آسیبی نرسد!

بخوانید: آب سرد بیم در تهران نصب می شود

نحوه حذف جلبک ها از کولر آبی

راه‌ها و روش‌های زیادی برای حذف جلبک‌ها از مخزن آب خنک‌کننده وجود دارد که می‌توانید به راحتی و تنها در چند دقیقه آن‌ها را در خانه انجام دهید. اما روش ها در این زمینه باید با توجه به میزان جلبک موجود در مخزن انتخاب شود! مثلا اگر مقدار جلبک خیلی کم است باید روش X و اگر مقدار جلبک زیاد است روش Y را انتخاب کنید. در ادامه این قسمت روش هایی را با توجه به میزان جلبک های مورد نظر شما عزیزان پیشنهاد کرده ایم.

1. صابون اسکاچ و ظرفشویی

اگر میزان جلبک در مخزن کولر آبی بسیار کم است و به سختی قابل مشاهده است، استفاده از روش اسکاچ و مایع ظرفشویی برای شما روش مناسبی است (اگر مخزن آبسردکن پلاستیکی و دارای فیلتر باشد). بنابراین در این روش باید مراحل زیر را طی کنید:

مخزن را از دستگاه خارج کرده و به آشپزخانه منتقل کنید.

با استفاده از نوار و صابون ظرفشویی، سعی کنید جلبک ها را از کف مخزن جدا کنید.

سپس مخزن را وارونه کرده و نوک آن را با استفاده از نوار چسب تمیز کنید.

حالا بگذارید 4-5 دقیقه خشک شود.

پس از خشک شدن مخزن، آن را دوباره پر کرده و روی دستگاه قرار دهید.

اکنون شاهد بهبود کیفیت آب در مخزن خواهید بود.

بخوانید: بهترین تعمیر کولر آبی در غرب تهران

2. ماکروفیت

ماکروفیت ها یکی از انواع گیاهان هستند که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید به راحتی آن را خریداری کنید. لازم به ذکر است که گیاه ماکروفیت این توانایی را دارد که از ظاهر شدن تمام جلبک ها در مخزن آب خنک کننده شما جلوگیری کند. بنابراین راه دیگری برای از بین بردن جلبک ها در آب سرد استفاده از ماکروفیت ها است.

3. جلبک ها را با جوش شیرین از مخزن آب خنک کننده خارج کنید

اما اگر مقدار جلبک به طور قابل توجهی زیاد است و نمی خواهید یک مخزن جدید بخرید که اغلب بیش از یک میلیون دلار هزینه دارد، جای نگرانی نیست. زیرا با استفاده از جوش شیرین می توانید این مشکل را حل کنید. ابتدا باید توجه داشت که جوش شیرین تنها یک ابزار کاربردی برای ترازو و ترازو در قسمت های مختلف است و در این مورد نمی توان از قدرت جوش شیرین استفاده کرد! در زیر نحوه پیاده سازی این روش را خواهید آموخت.

مخزن کولر آبی را بردارید و مانند روش اول به سینک آشپزخانه منتقل کنید.

آب مخزن را تخلیه کنید و اجازه دهید مخزن به مدت 2-3 دقیقه خشک شود.

جوش شیرین را در قسمت های مختلف مخزن بریزید.

در انتهای مخزن، یک ظرف، ترجیحا سینی، قرار دهید تا خروجی مخزن را بپوشاند.

بعد از 2 دقیقه مقدار کمی آب بریزید و بگذارید 10-15 دقیقه بماند.

شما شاهد ناپدید شدن و ناپدید شدن جلبک ها خواهید بود.

در نهایت ظرف را بردارید و محتویات مخزن را خالی کنید.

اکنون کل مخزن را با مایع ظرفشویی با استفاده از نوار چسب کاملاً تمیز کنید.

پس از شستن کامل مخزن، اجازه دهید تا خشک شود.

سپس برای تعمیر آبسردکن مخزن را پر کرده و روی آن قرار دهید و مانند روز اول از مخزن استفاده کنید.


از تشکیل جلبک در مخزن آب خنک کننده جلوگیری کنید

طبیعتاً باید به قاب نگاه کنید و روی آن کار کنید تا کولر جلویی در باغ آبی ظاهر نشود. اما این پایگاه داده کجاست و چگونه می توانم به آن دسترسی داشته باشم؟ مطمئن ترین منبعی که می توانیم به شما معرفی کنیم، کتابچه راهنمای استفاده از کولر آبی است. در اینجا تمام نکات و نحوه استفاده از کولر آبی را به تفصیل بیان کرده ایم. به همین دلیل توصیه می کنیم برای مطالعه این نکات ابتدا به کتابچه راهنمای کولر آبی خود مراجعه کنید.

اما اگر به دفترچه راهنمای دستگاه خود دسترسی ندارید، در ادامه این بخش نکاتی در مورد نحوه جلوگیری از هر نوع جلبک به شما ارائه می شود. این عوامل عبارتند از:

مخزن را حداقل هفته ای یکبار با چسب و صابون ظرفشویی بشویید.

اگر از مخزن ساده استفاده می کنید، پس از 2-3 ماه آن را تعویض کنید.

توجه داشته باشید که کولرهای آبی عمر مفیدی دارند.

کولرهای آبی در مدارس، منازل و ادارات نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد