گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

قابلیت شارژ سریع باتری های موبایل

چند سال پیش قبل از معرفی مدل های جدید موبایل ها توسط کمپانی های سازنده، یکی از سوال هایی که بین کاربران زیاد رد و بدل می شد این بود که آیا قابلیت شارژ سریع دارد یا نه.

در اوایل معرفی این تکنولوژی، فقط باتری گوشی های رده بالا و پرچم دار مانند باتری سامسونگ  s6 edgeاز شارژ سریع پشتیبانی می کردند. اما امروزه به دلیل استقبال کاربران شاهد استفاده از این ویژگی تقریبا در تمام موبایل ها هستیم.

در صورتی که باتری موبایلتان دیگر قابلیت گذشته رو نداشت ما خرید باطری اورجینال سامسونگ از فونی شاپ مرجع لوازم جانبی موبایل را به شما پیشنهاد میکنیم.

شارژ سریع یا Fast Charging

در تکنولوژی شارژ سریع، شارژر جریان بیشتری به باتری موبایل ارسال می کند و توان باتری بیشتر شده است. در نتیجه اگر موبایلی در دو ساعت کاملا شارژ می شد حالا در یک ساعت و حتی کمتر شارژ می شود.

باتری های موبایل نمی توانستند به اندازه ای بزرگ و پرظرفیت باشند که انرژی مورد نیاز را برطرف کنند. پس بخاطر همین کمپانی ها بجای بالا بردن بازده باتری به سمت سریع تر شارژ کردن آن رفتند.

میزان ظرفیت باتری های لیتیومی با اندازه آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچقدر ظرفیت آن زیاد شود اندازه آن نیز افزایش پیدا می کنند. بنابراین باتری با ظرفیت بیشتر نیازمند فضایی بیشتر برای قرار گرفتن است و به دلیل محدودیت اندازه تلفن های همراه، کمپانی ها فست شارژ را ارائه کردند تا موبایل شما بتواند در کمترین زمان بیشترین شارژ را داشته باشد. اما با توجه به پیشرفتی که در سایر سخت افزار های این گجت ها به وجود آمده پیشرفت باتری ها خیلی به چشم نمی آید.

آسیب شارژ سریع به باتری

بزرگ ترین دشمن باتری گرما است. اگر شما به مدت یک سال دمای باتری را در ۳۰ درجه سانتیگراد نگه دارید عمر مفید آن ۲۰ درصد کم خواهد شد. و اگر این دما را به ۴۰ درجه تغییر دهید، در یک سال ۴۰ درصد از عمر مفید آن کم خواهد شد.

یکی از مشکلات شارژ سریع تولید گرماست که می تواند در بلند مدت باعث کاهش عمر باتری شود.

در اوایل معرفی این تکنولوژی باتری هایی مانند باتری سامسونگ هنگام شارژ سریع بسیار گرما تولید می کردند که نتیجه آن تخریب آهسته باتری بود. اما حالا یکی از پیشروان این زمینه سامسونگ است که سعی دارد تا جای امکان این تکنولوژی را بهینه سازی کند.

البته باید این نکته را هم بیان کنیم که استفاده از شارژر مناسب بسیار در بازده و عمر باتری تاثیر دارد. متاسفانه  بسیار زیادی از فروشندگان بدون توجه به این موضوع شارژر های ارزان و بی کیفیت به کاربران عرضه می کنند. از روی ظاهر شارژر خیلی نمی توان در مورد اورجینال بودن یا نبودن آن قضاوت کرد.

کمپانی ها برای آسیب ندین (کمتر آسیب دیدن) باتری راهکاری پیدا کردند.

ممکن است به این موضوع دقت کرده باشید که موبایلتان هنگام شارژ شدن، از صفر درصد تا ۵۰ درصد را در زمانی بسیار کوتاه طی می کند اما سرعت آن بعد از ۵۰ آهسته آهسته کم می شود.

در طراحی اینگونه شارژر ها بستری فراهم شده که به بعد از رسیدن به یک درصد خاص شدت جریانی که وارد گوشی می شود مانند جریان شارژر های معمولی است و با استفاده از این راهکار شرکت های تولید کننده توانستند بازده و عمر باتری ها را افزایش دهند.

چگونه بفهمیم گوشی فست شارژ است؟

اگر به تازگی گوشی خود را خریده اید جای نگرانی نیست و مطمئن باشید موبایل شما از این قابلیت پشتیبانی می کند. تقریبا تمام گوشی های جدید از جمله گوشی های شرکت سامسونگ و شیائومی دارای تکنولوژی فست شارژ هستند.

برای اطمینان نیز می توانید آداپتور شارژر را چک کنید. باید روی آن علامت رعد و برق و یا نوشته شارژ سریع باشد. البته باید بدانید داشتن علامت رعد و برق برای اطمینان کافی نیست. چرا که بسیاری از شارژر های بی کیفیت موجود در بازار فقط ظاهرا فست شارژ هستند. این شارژرها نه تنها باعث کاهش عمر باتری می شوند بلکه ممکن است باعث منفجر شدن آن نیز بشوند!.

جمع بندی

به طور کلی تکنولوژی شارژ سریع یا فست شارژ بسیار کاربردی است و کمپانی هایی مانند اپل نیز در حال استفاده از آن هستند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد