گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

همه چیز درباره آهک و کاربردهای آن


سنگ آهک بدون شک یکی از قدیمی ترین مصالح مورد استفاده در دوران باستان است. همچنین زیگزاگ، چاازنبیل و غیره. همچنین می توان در مورد استفاده از آهک در اقلام بسیار قدیمی در ساروج (آهک و خاکستر) صحبت کرد، در ادامه با آهک و کاربردهای آن بیشتر آشنا می شویم.

یکی از مزایای افزودن آهک به ملات سیمان کاهش رطوبت ملات و پوشش، کاهش سرعت خشک شدن ملات و حفظ حجم پیوسته آن پس از گیرش سرد است. در مناطق مرطوب، کاهش زمان خشک شدن مخلوط، کاهش انقباض و انبساط خاک تحت اثر آب، تولید سریعتر استخوان های رسی، افزایش مقاومت، کاهش نفوذ آب، افزایش دوام و قابلیت اطمینان. از سود کم ناشی از استفاده از کلاهبرداری

چگونه آهک درست کنیم؟

آهک به طور کلی به سه روش قابل استفاده است.

روش سنتی

روش صنعتی (ماشین آلات)

ساخت آهک از شن و ماسه
برای اطلاع از قیمت آهک زنده به کارخانه آهک مراجعه نمایید.
روش های سنتی

به این صورت که در محل ساخت آهک سوراخ می کنند و در نهایت زمین را برای تنور حفر می کنند و کاه و آهک می ریزند و روی آن را گل می پوشانند و تنور زیر که آهک است روشن می کنند. و خاکستر . رطوبت این امر باعث حل شدن سنگ آهک و رطوبت باعث می شود که آهک شکوفا شود و آهک به صورت آب از سوراخ خارج شود.

برای اطلاع از قیمت آهک با تولیدکنندگان آهک تماس بگیرید.

روشهای صنعتی (ماشین آلات)

با این روش سنگ ها را از معادن اصلی به داخل سنگر می ریزند، در زیر سنگر دستگاهی به نام فیدر وجود دارد که سنگ ها را به سنگ شکن و تناژ معینی را به میدان می برد. در این قسمت قطر سنگ ها از 20 تا 30 سانتی متر می باشد. نوار نقاله هایی که از پایین به بالا حرکت می کنند، مواد را از یک ترانشه می ریزند، مواد از سنگر دیگر وارد فیدر زیر سنگر می شود و از آنجا به سنگ شکن چکشی ارسال می شود. برآمدگی های این بخش سنگ هایی به اندازه 5 تا 12 سانتی متر است. دوباره، اثرات از طریق تسمه نقاله به مخزن منتقل می شوند. اینجاست که خاک رس از ماسه جدا می شود. سپس بقایای آن وارد آسانسورهای مخصوص شده و از بالا از طریق دریچه های هیدرولیک وارد کوره می شوند.

تهیه آهک از ماسه دمیده

ذخایر سنگ آهک در ایران بسیار زیاد است، اما مناطق دیگری مانند خوزستان، سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان سرشار از سنگ آهک هستند. ماسه آهکی را می توان با سوزاندن آن به عنوان سنگ آهک به آهک زنده تبدیل کرد و آهک با فرآیند معمول شستشوی آهک از ضایعات جدا می شود. ملات سنگ آهک و ملات آهک را می توان از این آهک کنده تهیه کرد. آهک خشک شده از ماسه آهکی دارای خواص مخصوص آهک است. در نتیجه تحقیقات مشخص شد که تپه‌های ماسه‌ای در ناحیه بالا دارای تپه‌های شنی آهکی زیادی هستند، بنابراین سوزاندن برای به دست آوردن آهک می‌تواند هزینه بیشتری نسبت به حمل و نقل داشته باشد. از آهک به دست آمده از این طریق می توان برای تولید گربه ماهی خاکستر و سرباره آهک استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد