گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

تشخیص و درمان پانکراتیت

پانکراتیت تورم و التهاب پانکراس است که این التهاب می تواند حاد یا مزمن باشد. پانکراتیت حاد، نوعی التهاب کوتاه مدت است که طی چند روز به اوج خود می رسد و پس از آن پانکراس به آرامی به حالت عادی باز می گردد. در مقابل پانکراتیت مزمن، التهابی بلند مدت است که به تدریج علائم خود را بروز می دهد. این نوع التهاب اگر به موقع درمان نشود ممکن است خطراتی جدی به همراه داشته باشد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا تشخیص و راه های درمانی این بیماری را بررسی کنیم.

تشخیص پانکراتیت

برای تشخیص این بیماری تست ها و آزمایش های زیر را می توان انجام داد:

·         آزمایش مدفوع: این آزمایش در پانکراتیت مزمن برای اندازه گیری میزان چربی است که نشان می دهد سیستم گوارشی به درستی مواد مغذی را جذب نکرده است.

·         آزمایش خون: این آزمایش برای بررسی مقدار آنزیم های پانکراس انجام می شود.

·         ام آر آی: برای بررسی ناهنجاری های پانکراس، صفراوی و مجراها قابل انجام است.

·         سی تی اسکن: برای بررسی میزان التهاب پانکراتیت و سنگ های صفراوی

·         سونوگرافی آندوسکوپیک: به منظور بررسی التهاب و انسداد مجرای پانکراس و صفرا انجام می شود.

·         سونوگرافی شکمی: برای بررسی سنگ های صفراوی و التهاب پانکراس قابل انجام است.

برخی تشخیص های افتراقی پانکراتیت حاد:

·         التهاب معده

·         ذات الریه

·         انسداد حاد روده

·         انفارکتوس قلبی

·         آنوریسم آئورت شکمی

·         کولیک کلیوی

·         انسداد عروق مزانتر

·         احشا پاره شده

·         حاملگی نابجا

درمان پانکراتیت

درمان کامل این بیماری مستلزم بستری شدن در بیمارستان است تا دارو ها و مایعات لازم از طریق IV انجام شود. جراحی برداشت انسداد موجود در مسیر صفراوی، جراحی پانکراس، جراحی کیسه صفرا، ERCP، درمان وابستگی به الکل و... برخی از گزینه های درمانی این بیماری هستند. آنتی بیوتیک ها و دارو های مسکن از جمله دارو هایی هستند که در پروسه درمان این بیماری تجویز می شوند. چنانچه بیماری خفیف باشد ممکن است بتوانید غذا های رژیمی کم چرب و یا آبکی مصرف کنید. اما اگر این التهاب شدید باشد ممکن است بیمار تا چند روز اجازه خوردن و آشامیدن نداشته باشد تا پانکراس بتواند استراحت کند و التهابش فروکش کند. در این مدت غذای بیمار از طریق سرم تزریق می شود.

پس از درمان این بیماری و ترک بیمارستان نیز باید اقداماتی جهت تقویت ریکاوری پانکراس انجام شود. برخی از اقدامات ضروری می توان به ترک سیگار، ترک الکل، مصرف بیشتر مایعات، استفاده از رژیم غذایی با کمترین چربی، ورزش، یوگا و... اشاره کرد.

جمع بندی

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که به صورت ناگهانی یا تدریجی در فرد بیمار ایجاد می شود. این بیماری می تواند علائمی مانند درد در ناحیه بالایی شکم، تهوع، استفراغ، تب، ضربان سریع، حساسیت به لمس شکم، مدفوع بد بو و... برای بیمار به همراه داشته باشد. شایع ترین دلیل این بیماری مصرف الکل و سنگ های صفراوی است. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود می تواند موجب بروز خطراتی جدی شود. در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده بهتر است سریعا به متخصص مربوطه مراجعه فرمائید. متخصص گوارش و کبد نقش مهمی در تشخیص و درمان این بیماری، ایفا می‌کند. شما می‌توانید برای یافتن یک متخصص گوارش و کبد خوب در کشور به وبسایت گوارش ایران مراجعه کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد