گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

چرا با دمبل تمرین کنیم؟

دمبل چیست؟

طبق تعریف، دمبل یک میله کوتاه است که وزنه هایی به دو انتهای آن وصل شده است. این وزنه‌ها معمولاً از فلز، آهن، بتن یا پلاستیک ساخته می‌شوند. دمبل‌ها در اندازه‌ها و وزن‌های مختلف وجود دارند و می‌توانند در تمرینات مختلفی از جمله تقویت عضلات، افزایش استقامت و بهبود تعادل و انعطاف‌پذیری مورد استفاده قرار گیرند. از طریق تغییر وزن دمبل‌ها و تنظیمات تمرینی مختلف، می‌توان برنامه‌های شخصی‌سازی شده‌ای را برای هر فرد ایجاد کرد. جالب است اگر بدانید که قدمت دمبل ها به یونان باستان می رسد.

شما می توانید دمبل هایی را پیدا کنید که وزن آنها به  623 گرم (معادل با 1 و 375 پوند) می رسد. گفته می شود، بیشتر دمبل ها در محدوده  2.5 تا 11 کیلوگرم (5 تا 25 پوند) قرار دارند. در باشگاه های ورزشی، سنگین ترین دمبل معمولاً حدود 27 کیلوگرم (60 پوند) وزن دارد.

دمبل ها معمولا برای تمرینات مفاصل استفاده می شوند و شما هم احتمالا از آنها استفاده کرده اید، اما آیا می توان از دمبل برای تمرینات فول بادی استفاده کرد؟ در ادامه مطلب 14 ورزش با دمبل را معرفی می کنیم که می توانید در خانه یا باشگاه انجام دهید و به تناسب اندام دست یابید.

فواید ورزش با دمبل

ورزش با دمبل متنوع و قابل تنظیم بوده و به شما امکان می‌دهد برنامه‌های تمرینی شخصی‌سازی شده‌ای را دنبال کنید. همچنین فواید مهم زیادی برای سلامتی انسان دارد. برخی از فواید ورزش با دمبل عبارتند از:

تقویت عضلات و مفاصل و افزایش قدرت آنها

بهبود استقامت و افزایش تحمل بدن

افزایش انعطاف‌پذیری و ارتجاعی تر کردن مفاصل و عضلات بدن

افزایش سوخت وساز بدن و سرعت بخشیدن به فرآیند چربی سوزی

بهبود و تقویت تعادل بدنی

کاهش خطر آسیب با استفاده مناسب و صحیح از دمبل‌ها

انتخاب دمبل مناسب

برای آشنایی بیشتر با دمبل مناسب ابتدا انواع دمبل‌ها را معرفی می‌کنیم. دمبل‌ها به دو گونه‌ی دمبل ثابت و دمبل متغیر تقسیم می‌شوند:

دمبل ثابت

این نوع دمبل‌ها را معمولا بیشتر می‌بینیم. آن‌ها راحت‌تر و اغلب از جنس چدن هستند. برخی از دمبل‌های ثابت که به دمبل ایروبیک معروف‌اند، یک روکش پلاستیکی رنگی هم دارد. همچنین انواعی از دمبل ثابت شش ضلعی فلزی هم وجود دارند که سنگین‌تر از دمبل ایروبیک هستند.

ممکن است دمبل‌های فلزیِ بدون روکش، پوست دست شما را اذیت کند و دمبل مناسب از نظر شما نباشد، اما خیلی زود به آن عادت خواهید کرد.

یک نوع دیگر، دمبل‌هایی از جنس سیمانی‌اند که با یک لایه پلاستیک پوشیده شده و البته ارزان قیمت و کم دوام هستند.

مزیت دمبل ثابت این است که تمرین با آن ساده است و حجم زیادی در منزل اشغال نمی‌کند، اما نکته منفی این دمبل‌ها این است که تمام وزن‌های موردنیاز شما را پوشش نمی‌دهد و پس از مدتی برای‌تان سبک خواهد شد.

حرکات و تمرینات ورزشی با دمبل برای شکم

استفاده صحیح از دمبل به جهت دستیابی به اندام متناسب، باعث خواهد شد استخوان‌ها و مفاصل تقویت‌شده و متابولیسم بدن را بهبود بخشد. ورزشکاران می‌توانند در هنگام کار با دمبل کالری بیشتری سوزانده و با استفاده از تمرینات قدرتی به رشد عضلات خود کمک کنند. عضلات قوی و قدرتی عملکرد ورزشی شما را بهینه می‌کنند و احتمال آسیب‌دیدگی به آن‌ها در کار با دمبل کاهش می‌یابد. اگر مبتدی هستید و برای اولین بار می‌خواهید از این وسیله پرطرفدار ورزشی استفاده کنید، بهتر است برای شروع ابتدا انواع حرکات با Dumbbell را مشاهده کرده و جهت آسیب‌دیدگی کمتر از وزن‌های سبک‌تر استفاده کنید.

استفاده از این محصول هم برای بانوان و هم برای آقایان در هر سنی و یا هر سطحی از آمادگی می‌تواند مفید باشد. پس کاملاً مشخص است که حتماً لازم نیست یک بدنساز حرفه‌ای باشید و نیمی از تایم خود را در باشگاه سپری کنید. شما می‌توانید آموزش بدنسازی با این وسیله ورزشی را در منزل فراگرفته و این مقاله شما را با راهکارهای تمرینات هوازی و نحوه استفاده صحیح از آن آشنا خواهد کرد.

انواع تمرینات ورزشی با دمبل

اگر علاقه‌مند به ساختن عضلات دوسر بازویی و یا خوش‌فرم کردن پاها هستید استفاده از برنامه‌های تمرینی و حرکات ورزشی با این وسیله به‌عنوان تمرینات مقاومتی برای بدن شما مفید خواهد بود. اما زیاده‌روی اصلاً جایز نیست، در صورت تمرین بیش‌ازحد به بافت‌های خود آسیب وارد کرده و این می‌تواند برای شما نتیجه عکس داشته باشد. برای انجام یک تمرین بدنسازی می‌توانید از آموزش‌های زیر بهره‌مند شوید و آن‌ها را در برنامه‌های تمرینی خود قرار دهید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد