گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

چگونه با استفاده از این نکات با هر چالش بام تهران به راحتی کنار بیاییم


برای بازگشت از ایستگاههای مختلف و همچنین ادامه مسیر هم میتوانید از تلهسییژ استفاده کنید که جذابیت بیشتری نسبت به تلهکابین دارد.ارتفاع قله توچال ۳۹۶۲ متر و در دامنه البرز قرار گرفته است که مسیرهای صعود مختلفی دارد ولی معروفترین آن از بام تهران است. یک دفعه نگاهی به کوههای شمال تهران انداختم، کتاب راهنمایم را چک کردم و متوجه شدم در کوهپایه یکی از این کوهها جایی به نام «دربند» وجود دارد؛ و این آغاز کوه پیمایی به توچال و برفراز تهران بود. اگر دالان های بازار را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید، به بازار میوه خواهید رسید که قدیمی ترین قسمت بازار تجریش به شمار می رود. چند سال پس از آن، یکی دیگر از اتاق های این عمارت، به عتیقه های باستانی جمع آوری شده از سراسر ایران، اختصاص یافت و این پایه گذاری اولین موزه ایران محسوب می شود و اشیای عتیقه ی این مکان در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شدند. البته بهتر است بدانید برخی می گویند بازار تجریش 80 سال پیش ساخته شده است و برخی از بازاریان نیز عقیده دارند قدمت آن به بیش از یک قرن و نیم می رسد. بازار تجریش همثل تمامی بازارهای سنتی دارای مسجد و حسینیه بوده و از سوق های کوچکی تشکیل شده است که قدم زدن در آن این فضاهای زیبا را به آرامی برای گردشگران به نمایش در می آورد. البته بازار توسط رودخانه پر آب تجریش جلوه مییافت و باغهایی به زیبایی، تمامی آن را پوشش میداد. دکتر مقدم این استخر را پس از سفر به اسپانیا و الگوبرداری از استخر و آبنماهای باغ الحمراء (باغی به جای مانده از دوران صدر اسلام اسپانیا) ساخته است که در اطراف آن چند فواره قدیمی هم آب را به داخل استخر میپاشند.

همچنین خیابان دکتر شریعتی، در شرق آن واقع میباشد. بنابهگفته دکتر مظفر بختیار، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، در نشان دانشگاه در زمان ریاست جهانشاه صالح تغییراتی داده شد، نشان اصلی، مانند آرم بیشتر دانشگاههای غربی، داخل قابی به شکل سپر رومی قرار گرفت و عنوان دانشگاه تهران به خط لاتین و نیز شعار میاسای ز آموختن یک زمان برآن اضافه شد. همچنین از خط اتوبوس رسالت- قدس نیز میتوانید، در ایستگاه مقابل بازار پیاده شوید. حالا اگر برخی از منابع را ملاک بدانیم، تاریخ ساخت این مکان تجاری را به هفتاد سال پیش نسبت میدهند. در سال ۱۳۱۴ نیز با کمک معماران برجسته ای همچون حاج عباس قلی معمارباشی و مراد تبریزی عملیات ساخت و ساز آغاز گردید و در سال ۱۳۱۶ برای بازدید عموم مردم، در دسترس قرار گرفت. تا اینکه در سال ۱۳۷۴ مورد بازسازی قرار گرفت. بنابراین تفاوتی ندارد جمعه باشد یا سایر ایام هفته و یا اینکه یک روز تعطیل رسمی باشد در هر صورت اغلب فروشگاه های بازار تجریش حتی در ایام تعطیل باز هستند؛ جالب است بدانید که این بازار در روزهای تعطیل ساعات بیشتری در مقایسه با سایر ایام هفته فعالیت داشته و دیرتر تعطیل می شود. در راسته این بازار که از امامزاده صالح تا سر پل ادامه دارد، می توانید به وعده معروف از شیر مرغ تا جون آدمی زاد پیدا نمایید، سبزی و میوه هایی تازه با رنگ و لعاب جذاب، ترشی و شورفروشی، عطاری ، خرازی، خشکبار و صنایع دستی، لباس و کفش، پارچه، تسبیح و انگشتر و هر آنچه که فکرش را بنمایید، پیدا خواهد شد. یکی از مهم ترین مزایای این بازار زیبا این است که می توانید آن را به آسانی پیدا کنید. در واقع، شروع مسیر دربند و حتی مسیر دسترسی به آن نیز بسیار زیبا و جذاب می باشد.

با استفاده از این نقشه مترو تهران، راحتتر میتوانید برای دسترسی به نقاط مختلف تهران برنامهریزی کنید و به دور از ترافیک و شلوغیهای ناخوشایند پایتخت، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تهران را در کمتر از یک ساعت طی کنید. اما پیش از آنکه به آنها بپردازیم، باید اشاره کنیم که خود محوطه با درخت، حوض و دیوارهای کاشیکاریشده پُر شده است. اما حالا قصد داریم از زیورآلات، بدلیجات، فروش مهر، تسبیح، انواع سجاده و جانماز در بازار سنتی تجریش غافل نشویم. درون باغ یک رستوران و یک کافه با طراحی بسیار چشمنواز قرار گرفته که میتوانید پس از بازدید از تمام بخشهای باغ به اینجا آمده و در کنار خانواده به استراحت بپردازید و غذای لذیذ و یا نوشیدنی خنک سرو کنید. در صورتیکه دوست دارید کنار میل کردن وعده خود از یک منظره کوهستانی لذت ببرید کافه رستوران رست بهترین انتخاب شما میباشد. این محله در محدودهی طرح ترافیک و زوج و فرد میباشد و از اماکن مهم این محله میتوان به استخر بزرگ چهار فصل و کلوپ ورزشی هتل پارسیان انقلاب، بازار کامپیوتر رضا، مجتمع تجاری اداری نور تهران، سینما فلسطین، هتل جهان، سینما قدس، هتل پارسا، کافه رستوران آهون، رستوران ایران ایتالیا و رستوران کوچینی اشاره کرد. اگر خانه یا هتل شما در شرق تهران است، اتوبوس رسالت-قدس می تواند شما را به بازار برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و رزرو هتل ارزان میتوانید به وبسایت گردشگری یوتراوز مراجعه کنید. در بخش شمالی تجریش تهران، و در خیابانی به همین نام، می توانید به راحتی به این جاذبه گردشگری دسترسی پیدا کنید. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، ما قصد داریم سری به کاخ زیبای گلستان بزنیم و قسمتهای مختلف آن را مورد بررسی قرار داده و با هزینه بلیط و ورودی کاخ گلستان آشنا شویم. همچنین بخشهایی از این خیابان در محدوده طرح زوج و فرد سابق و طرح آلودگی هوای امروزی قرار دارد.

این ساختمانهای مدرن که به سبک مهمانخانههای اروپایی بودند، سبب شدند تا راه برای ساختوسازهای بعدی باز شود. این آثار به دلیل سبک خاص آن که نوعی از انتزاع هندسی است، ترکیبی از طرحهای سنتی اسلامی و مدرن بهشمار میرود. هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. راستی در فصل زیبای پاییز، میوههای خزان از معجزه و جذابیت رنگ افزونتری برخوردارند که به حیرت خواهید افتاد. ایوان تخت مرمر یکی از آثار زیبای کاخ گلستان می باشد. کاخ گلستان روزهای بازدید و ساعت آن : همه روزه ساعات بازدید از مجموعه کاخ گلستان در 6 ماهه اول سال از ساعت 9 لغایت 17:30،(فروش بلیط در شش ماهه اولسال تا ساعت 16:30 ) و در 6 ماهه دوم سال از ساعت 9 لغایت 16:30 ،(فروش بلیط در شش ماهه دوم سال تاساعت 15:30)می باشد. واقع شده و جاذبه ها و امکانات بسیاری دارد، اما همچنان بسیاری از امکانات و مجموعه های رفاهی آن افتتاح نشده اند که در صورت تکمیل این مکان را به یکی از کامل ترین مجتمع های تجاری کشور تبدیل میکنند. در حال حاضر این مکان به عنوان یکی از پربازدیدترین مناطق مذهبی تهران تبدیل شده است. بهتدریج با توسعه جمعیت منطقه تجریش، حالتی از پیشرفت نیز در بافت سنتی آن شکل گرفت. مرکز خرید پالادیوم تهران یکی از مجلل ترین و زیباترین مراکز خرید تهران، در منطقه زعفرانیه واقع شده است. همچنین ضریح ساخته شده از نقره و چوب این امامزاده، نمایشی هیجانانگیز از درخشش و عظمت حرم را نشان میدهد. از آنجایی که امامزاده صالح در کنار این بازار قرار دارد، با یک تیر دو نشان خواهید زد! مغازهداران ابتدا با ایجاد سقف چوبی، بازار را از حالت بدون سقف خارج نمودند.

ایجاد فضای آبی توسط کاشیکاریهای حرم و تکمیل آن بهوسیله رنگهای بنفش و طلایی، بر جلوه این محیط روحانی میافزاید. این مجتمع تجاری، اداری و تفریحی، با مالکیت شرکت باغ فردوس ایرانیان و توسط گروه شرکتهای ایرانیان اطلس با هدف رونق اقتصاد منطقه و ایجاد بیش از دو هزار فرصت شغلی مستقیم اجرا شده است. پارک لاله تهران با مساحتی بالغ بر 350 هزار متر مربع در سال 1345 تاسیس شد و نام آن در ابتدا پارک فرح بود. در این هنگام بود که با همسر آینده خود یعنی سلما گویومجیان آشنا شد. او به همراه همسرش، سلما کویومجیان در خانهٔ پدری خود در تهران ساکن شد. از سال ۱۳۸۱ عمارت باغ فردوس به موزه سینما تبدیل شد. تا به واسطه ستون های آجری و نرده های چوبی به دو قسمت غربی و شرقی تبدیل شده است که اکنون با استفاده از نرده جداسازی انجام شده است. اکنون در این قسمت از این موزه ابزارهای سنگی، فلزی و آثار سفالی نگهداری میشود. هزینه ورود به تمام عمارتهای کمنظیر و شگفتانگیز کاخ، برای بازدیدکنندگان ایرانی، کمتر از ۵۰۰۰۰ تومان خواهد بود. این رسم قدیمی بین ایرانیان متداول بود که در کنار بازار به ساخت مساجد و یا حتی مدرسه اقدام مینمودند. در عهد کریمخان زند ما بین سالهای ۱۱۷۳ تا ۱۱۸۰ ه.ق کاخ گلستان با ساخت دیوانخانه ای دچار تغییرات اساسی گردیده، ولی اهمیت حقیقی ارگ را میتوان به دوران آقا محمدخان قاجار نسبت داد. و سرانجام با توافقی که بین میراث فرهنگی، قوه قضاییه و ریاست جمهوری آن زمان انجام شد، ساختمانی در ضلع شمالی کاخ مرمر به قوه قضاییه سپرده شد و ساختمان مرمر تخلیه شد و تا دو سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زائری به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر منصوب شده است. آن تابلو نفیس 5 سال زمان برد تا تکمیل شود و لازم به ذکر است مقیاس واقعی فضا کوچک تر از چیزی ست که استاد نقاش تصویر کرده است. راستی آیا تابحال از خود پرسیدهاید، بازار تجریش کجاست؟ بنابراین اگر با این سؤال مواجه شدید که آیا بازار تجریش تهران جمعه باز است؟ علاوه بر این تالار آینه این عمارت دارای شیشه های ضد گلوله بوده و پنجره ای به سمت جنوب تهران باز می شود. مسعود میرزا در سال های ۱۲۹۰ هجری قمری باغ عمارت نظامیه را خرید و از آن به بعد ساخت و ساز در آن به فرمان وی آغاز شد و به همین خاطر از همان دوران این ملک با نام مسعودیه شهرت یافت و تا امروز که عمارت اتفاقات و وقایع متفاوتی را از تاریخ ایران به خود دیده، به همین نام خوانده می شود. بعد از آن که مظفرالدین شاه به اروپا سفر کرد و با مدارس و موسسههای علمی دول غربی آشنا شد؛ دستور ساخت مدرسه فلاحت را به شخصی بلژیکی به نام داشر صادر کرد. البته اگر از تکیه این بازار سخن بگوییم، سابقه ساخت آن را به دویست و بیست سال پیش حدس میزنند. یکی از موارد جذابیت بازار تجریش تهران را، خرید به صورت خردهفروشی آن از حجرههای این مرکز باید دانست. حتی بهتر است از حجرههای فروش طلا، ساعتفروشی، لوازم الکترونیکی و … مثال بارز این قضیه درخت چنار ۱۵۰سالهای است که با ارتفاع نزدیک به ۲۰ متر در بوستان خودنمایی میکند و یکی از کهنترین درختهای پایتخت است. مسجد اعظم مرکز مذهبی و سیاسی پایتخت محسوب می شود. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، مراسم مختلفی در نقاط مختلف بازار مانند تکیه یا مسجدها در ماه محرم و سایر مناسبت های مذهبی برگزار می شود.

در زمان قدیم اغلب مسجدها و مدارس در نزدیکی بازارها ساخته می شدند. اگر قصد دارید به بازدید و گشت و گذار در یک مجتمع خرید بپردازید؛ به شما پیشنهاد می کنیم پاساژ میلاد نور را انتخاب کنید. گشت و گذار در همچین محوطه بزرگ و متنوعی به طور حتم زمان زیادی طلب می کند. همین طور برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما تهران می توانید به پنل رزرواسیون یابکس مراجعه کنید. برای استفاده از قطار می توانید به سایت اینترنتی مستر بلیط مراجعه نمایید و بلیط قطار تهران را خریداری نمایید و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید. در آن زمان ها به جای پاساژ قائم و آپارتمان های دیگر تنها باغ های میوه به چشم می خورد. حتی در این بازار پر جنبوجوش نوروزی، تخممرغهای رنگشده به نشانه باروری و زاد و ولد نیز به چشم میخوردند. این تفریح، تلفیقی جذاب از پرواز و سینماهای چند بعدی است. با این که بخشی از تاریخ و گذشته این سرزمین را در کتابهای درسی خوانده ایم، اما از بخش اعظم تاریخ ایران بی اطلاعیم یا برای آگاهی، دسترسی به منابع کافی نداریم. اما بهتر است از جاذبه مغازههای ادویه فروشی و عطاریهای بازار سنتی تجریش نیز، سخن به میان بیاوریم. تازه کمکم نقش غرفههایی در جوانب امامزاده صالح (ع) و تکیه تجریش، از فروش میوههای باغهای اطراف منطقه پررنگتر شد. تکیه ابتدایی سقفی نداشت و بعدها به علت باران سقفی برای آن ساخته شد. بعدها بعد از شهادت، سر مبارک ایشان را برای حکمران ری ارسال میکنند و در میدان تجریش دفن میسازند. با شروع دوران دهشتناک کرونا، بسیاری از مشاغل در بازارچه تجریش تهران با افت تدریجی فروش مواجه شد. تجریش از 950 سال پیش طجرشت خوانده می شد. شما می توانید به صورت مجازی نیز به تماشای کاخ گلستان بنشینید. به این کاخ سفر کنید. این خیابان محل رفت و آمد مهمانان خارجی بوده است.

تنها کافی است به وسیله مترو یا خودروی خود به میدان تجریش بروید. تازه اگر زمانی از گشتوگذار بازار تجریش تهران قصد برگشت را دارید، کافی است به اطراف هم چشم بدوزید. شهربازی مگامال تنها شهربازی سرپوشیده در ایران است که سقف آن حدود ۱۳ متر ارتفاع دارد و این مورد باعث شده تا فضای کافی برای وجود وسایل مختلف بازی وجود داشته باشد. به شکلی که اگر مسیر بزرگراه تهران کرج و سپس بزرگراه ستاری را پیش بگیرید، میتوانید به مگامال اکباتان برسید. یکی دیگر از روش های دسترسی به مگامال استفاده از مترو است. حتی از خرید انواع شیرینی، آجیل، خشکبار باکیفیت و اقسام ترشیجات نیز، در این بازار گیرا سیر نمیشوید. اگر پا به درون بازار بگذارید ابتدا مغازه های آلوچه و خشکبار فروشی و سپس حجره های سایر انواع خوراکی، پوشاک و لوازم خانه را مشاهده خواهید کرد. اگر هم این بازار را برای خوراکی های خوشمزه و کمی قدم زدن انتخاب کرده اید، عصرها زمان مناسبی برای شماست؛ زیرا در این زمان همه حجره ها باز هستند و می توانید از شب های چشم نواز محله تجریش نهایت لذت را ببرید. هر نوع پوشاکی را که مورد نظرتان است می توانید در حجره های پوشاک پیدا کنید. تاکسی اینترنتی نیز گزینه مناسبی محسوب می شود. با تاکسی میتوانید از هر نقطهای از تهران که بخواهید، به سمت میدان تجریش و بازار دلخواه خود حرکت کنید. بخش وسیعی از این تکیه به فروش میوه اختصاص داده شده و مکانی برای عزاداری در ماه محرم است. محسن مقدم همان فردی است که آرم دانشگاه تهران را طراحی کرد.

مسجد جمیرا ، دبی زیورآلات مصنوعی و تسبیح دو عنصری هستند که آنها را میتوان در اکثر قریب به یقین بازارهای سنتی و قدیمی کشورمان پیدا کرد. الآن زمانی است که بگوییم این بازار پر جنب و جوش شمال تهران را، در کجا میتوان مشاهده کرد. با توجه به کتیبه موجود در بنای اولیه امام زاده متعلق به قرن هفتم و هشتم هجری قمری است؛ در سال 1210 هجری قمری هلاکومیرزا فرزند فتحعلیشاه قاجار بنای امامزاده را مرمت کرد و چنار قطوری در وسط محوطه آن قرار دارد که بعد از بازسازی محوطه آن را قطع کردند! این کاخ در تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی واقع شده است. بازارچه امامزاده صالح (ع) به بازار تجریش تهران، شکوه میبخشد و معرف معنویت این مکان مذهبی است. شکوه و آوازه تعزیه هایی که در ماه محرم در این تکیه برگزار می شوند به اندازه ای است که به عنوان میراث معنوی کشور ثبت شده است. 4. خودرو شخصی: ما به شما پیشنهاد می کنیم از مسیریاب های ایرانی یا خارجی برای رسیدن به بازار تجریش استفاده کنید. از میان آثار ارزنده فرهنگ و هنر جهان نیز میتوان به آثاری از پیکاسو، دالی، رنوار، گوگن و براک، اشاره کرد.ظرفهای سفالین و پیکرههای مفرغی هزارههای پیش از میلاد و آثار کشف شده از تمدنهای جهانی نیز بخشی دیگر از اشیای تاریخی این موزه را تشکیل میدهند. این بنا از هشت ساختمان اصلی تشکیل شده است که اکثراً به عنوان موزه و باغهای دولتی مورد استفاده قرار میگیرند.

کاخ مذکور از بخشهای مختلفی همچون ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفرهخانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل میشود. اگر دوست دارید یکی از پرقدمت ترین تکیه های شهر تهران را ببینید، بازار تجریش آن را در دل خود جای داده است. سپس تنها لازم است 5 دقیقه راه بروید تا به بازار تجریش برسید. برای رسیدن به موزهی باغ نگارستان میتوانید با ماشین شخصی بهطرف میدان بهارستان حرکت کنید و سپس به انتهای خیابان دانشسرا بروید و بعد در خیابان شریعتمداری به باغ نگارستان برسید. اما بدانید در یک سوی بازار تجریش تهران، میدان تجریش قرار گرفته است. باید دانست که تنها با قدم زدن در بازار تجریش تهران، به تجربهای هیجانانگیز و ماندگار دست مییابید. بیشک با قدم زدن در میان این مرکز خرید، حال و هوای خوشی پیدا میکنید و خریدی دلپذیر خواهید داشت. باور کنید با قدم گذاشتن به بازار سبزیجات تجریش، طراوت و نشاط روحی شما افزایش مییابد. بهتر است بدانید پوشاک بازارچه تجریش، در طرحهای گوناگون و با نقشهای دلخواه و دوستداشتنی ارائه میشود. این آثار نشانگر فرهنگ های مختلف در دوره های گوناگون تاریخی هستند. حدود 400 مغازه در این بازار به مشتاقان، کالاها و محصولات گوناگون را ارائه می کنند. تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا ویژگی تصویری کاشی های محوطه باستانی کاخ گلستان را بررسی کنند. با روی کار آمدن سلسله قاجار ، کاخ گلستان محل زندگی پادشاهان قاجار شد. باید بدانید ساعت کار بازار تجریش تهران، از ساعت 10 صبح تا 22 شب میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد