گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

آیا در آبشار آب پری خوب هستید؟ اینجاست یک امتحان سریع برای جستجو


بررسی حجم تقاضاهای انباشته بر بازار مسکن در بررسی جاهای دیدنی و تفریحات رامسر به سد میجران میرسیم. درست در زیر سد و همجوار با آن مرکز تفریحی و اقامتی دهکده آرامش پذیرای شماست. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت بخش هزار جریب شهرستان نکا برابر با نفر ۱۴۴۳۶، جمعیت بخش یانه سر (هزار جریب بهشهر) ۱۱۰۱۷ نفر و جمعیت دهستانهای آزادگان و توسکا چشمه (هزار جریب گلوگاه) روی هم ۷۹۷۴ نفر میباشد؛ لذا مجموعاً جمعیت منطقه هزار جریب حدود ۳۳۴۲۷ نفر میباشد. مرکز این بخش روستای چلمردی میباشد. این سد خاکی مابین روستای اربکله و روستای دالخانی قرار دارد. سد بتونی سلیمان تنگه نیز زیباییهای بیشتری را به اینمنطقه اضافه کرده است. برخی از دیگر دیدنیهای زیبا و ارزشمند مازندران عبارتاند از: حمام وزیری، ساحل خزرآباد، بازار ترکمنها، تالاب سراندون و بالندون، دریاچه چورت، پارک ملل، مسجد جامع شاهعباسی، سد سلیمان تنگه، دریاچه الندان، پارک شهید زارع، آبانبار نو و پناهگاه حیاتوحش دودانگه و چهاردانگه. بسیاری بر این باورند که شهرت دودانگا مدیون این سد است. به شما قول می دهیم که چند ماه بعد از سفرتان دلتان برای زیبایی آن تنگ خواهد شد یا نمی خواهید با این همه هیجان خداحافظی کنید. مناطق زیبا و بکری همچون منطقه ییلاقی ماسال، گردنه ی حیران، جاده ی رویایی اسالم به خلخال، جنگل فندقلو و قلعه لیسار از جمله مناطقی هستند که شما می توانید در سفرتان به آبشار ویسادار ، با پیمودن مسیرهای کوتاه از آن ها دیدن کنید. قلعه رودخان در ارتفاعات و در دل جنگلهای شمال ساخته شده. پارک جنگلی دالخانی ۸٫۶ با دریاچه سد میجران فاصله دارد و فاصله زمانی بین دو نقطه ۱۹ دقیقه است.منبع: گوگلمپدیدن رود مارپیچ نسارود که همچون مار بزرگ آبی در میان جنگلهای انبوه، هر گردشگری را ذوقزده میکند.

به همین سبب کمتر گردشگر و مسافری است که به شهر گرگان سفر کرده و یکبار به ناهارخوران نرفته باشد. در این روستا و اطرافش هر جاذبهی طبیعی که به دنبالش میگردید را پیدا خواهید کرد. از پستانداران مهم این پارک ملی که شامل ۶۹ گونه میشود میتوان به خرس قهوهای، پلنگ، سمور جنگلی، آهوی ایرانی، گربه جنگلی، گرگ، روباه سرخ، روباه ترکمنی و… انواع شکار و حیوانات در این منطقه فراوان است از جمله: ببر، خرس و غیره». از این بازار میتوانید انواع و اقسام محصولات ارگانیک و محلی را تهیه کنید و از عطر و بوی سبزیجات تازه به وجد بیایید! اگر به شمال کشور و شهر ساری سفر میکنید، حتما اینمقاله را تا پایان مطالعه کنید. اگر درباره اینکه ماسال کجاست یا دیدنیهای شمال ایران تحقیق میکنید، حتما باید مطالبی را درباره عمارت فاضلی بخوانید. برای درک صحیح این زیبایی ها باید از نزدیک این مناظر زیبا را دید و لذت واقعی را از آن برد. در زبان این مردم، این اصطلاح شاید میتوانست "ایزاجِیرِ (ایزاجیری)" به معنای ناحیه تند آب(ها) باشد. او نوشته: «هزارجریب ناحیه کوهستانی وسیع، شامل دودانگه و چهاردانگه، شرقی شهرستان ساری و در جنوب بهشهر است. دکتر منوچهر ستوده در مورد هزارجریب مینویسد: «هزارجریب که نام آن در کتب تاریخی مازندران به صورت هزارگری و هزاره گری آمدهاست، سرزمینی است کوهستانی که حدود چهارگانه آن از این قرار است: از طرف جنوب به رشته کوه اصلی البرز و از شمال به رشته کوههای جهان مورا و از طرف مشرق به کوههای خوش انگور و یانه سر و سرخ گریه و لت کومه و از غرب به رشته کوهی که در امتداد رودخانه تالار و در شرق آن است.

عمارت فاضلی بنایی تاریخی است و حتی اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه هم نداشته باشید، بهتر است تماشای ایناثر را از دست ندهید. اگر با خودروی شخصی یا تور مازندران به ساری سفر میکنید، بازدید از دهکده دودانگه را از دست ندهید. اگر درباره اینکه ماسال کجاست تحقیق میکنید، حتما بررسی دهکده دودانگه را از دست ندهید. اگر درباره اینکه ماسال کجاست و دیگر دیدنیهای شمال ایران تحقیق میکنید، حتما اینمقاله را تا پایان بخوانید. هر روستایی که در منطقه کوهستانی، آن هم در گیلان قرار گرفته باشد حتما دیدنیهای طبیعی بسیاری دارد. اگر اهل تماشای بناها تاریخ و زیباییهایی مانند هندسه فوقالعاده بنا و نمای منحصربهفرد آن هستید، حتما زمانی را به بازدید از اینبنای تاریخی اختصاص دهید. یکی از مهمترین دیدنیهای شهر ساری عمارت تاریخی و ارزشمند فاضلی است. ایندهکده با ساری از جنوب حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. فاصله جواهرده تا رامسر چیزی در حدود 30 کیلومتر است که بدون ترافیک با خودرو می توان این مسیر را در حدود 1 ساعت طی کرد و در مسیر از جاده جواهرده مسیری سر سبز لذت برد . در واقع در میان درختان سر به فلک کشیده چندین چشمه از زمین می جوشد که گاهی بوی گوگرد آن از دور به گوش می رسد. در نتیجه پلی به طول 86 متر با ده دهانه کوچک و یک دهانه بزرگ 66 متری ساخته شد. آبشار میلاش به ارتفاع تقریبی ۲۵ و عرض ۸ متر با شیبی حدودا ۸۵ درجه به سمت پایین سرازیر می شود. البته حواستان باشد که این رودخانه در گرمترین حالت خود از ۲۵ درجه سانتیگراد فراتر نمی رود.

زمانی که مقدار آب آبشار در بیشینه است. البته به شما بگوییم که آب اینجا سرد است. چمخاله و چف بعد از شهرستان انزلی دومین منطقهی توریستی ساحلی فعال در استان گیلان است که شرایط مناسبی برای گردش، تفریح و بازیهای مختلف ساحلی دارد. این منطقه به دلیل آب وهوای خنک و سرد بعد ها مورد توجه مردم و دامداران شده است و سکونتگاه برای عشایر به شمار می آید. در اینجا می توانید از فضا لذت ببرید و اگر دردهای روماتیسمی یا مفصلی دارید، از آب برای تسکین آنها استفاده کنید. بهعنوانمثال سرویسبهداشتی بهصورت عمومی استفاده میشود و بهطورکلی برای اقامت در فضای طبیعی روستا مناسب است. در رستورانهای سنتی اطراف دریاچه، شما میتوانید از یک سینی چای گرفته تا نوشیدنیهای محلی و انواع غذاهای محلی را سفارش دهید و از چشیدن طعم خوش آنها در فضای زیبای دریاچه قو لذت ببرید. در سفرتان به ساری، حتماً سری به این بازار سنتی بزنید، از فضای و حال و هوای قدیمی آن دیدن کنید، رایحة خوشعطر آن را وارد ریههایتان کنید و جانی تازه بگیرید. آبشار ورسک هم می تواند در برنامه سفرتان قرار بگیرد. میتوان از کنار صخره ها به پایین پل هم رفت اما کمی خطرناک است و باید مراقب باشید چون صخره ها خزه ای و لیز هستند.در کنار آبشار آلاچیق برای استراحت وجود دارد و دست فروش هایی هم صنایع دستی و خوراکی میفروشند. بر ای رسیدن به دریاچه قو باید از مسیر خاکی و پر از سنگ عبور کنید. در شمال ایران شهرها و استانهای زیبای بسیاری وجود دارد که پر از جاذبه های گردشگری و طبیعی هستند.

شباهت زیبایی که این بنا به قلعه بابک دارد، موجب شده تا به یکی از جاذبه های برجسته در رامسر تبدیل شود. در این قلعه تا صد سرباز جا میگرفته. حدود آن از مناطق کوهستانی سوادکوه شروع میشد و تا مرز گلستان امروزی خاتمه مییافت». سوادکوه یکی از زیباترین شهرستانهای استان مازندران است که مسافران و گردشگران بسیاری را جذب خود میکند. سوادکوه یکی از جذابترین شهرهای شرقی در استان مازندران محسوب میشود. به گزارش خبرگزاری آنا، ساری یکی از معروفترین شهرهای شمالی ایران است و دیدنیهای زیادی را در آن پیدا میکنید. با توجه به محدودیتهایی که در شهرهای بزرگ و پر جمعیت وجود دارد، زندگی در دیلمان بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال یک زندگی ساده، آرام و معنوی هستند. روستای اُلَسَبِلَنگاه یکی از ییلاقات سرسبز و خوش آبوهوای شمال کشور است که در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال است. این آبشار در محدوده شهرستان رضوانشهر قرار دارد و از شمال به تلاش، از غرب به خلخال، از شرق به دریای خزر و از جنوب به ماسال و کمی سرا میرسد. رباط پای کوه کنگ یا رباط شاه عباسی که در انتهای دره کنگ و روی دامنهای مشرف به رودخانه کنگ قرار دارد، از دو مسیر قابل دسترسی است که یکی از سمت دره و دیگری از سمت کوهستان است، اگر بخواهید این رباط را پیاده طی کنید، باید توان حدود یک ساعت و نیم پیادهروی را داشته باشید. دیدنیهای روستای فیلبند فقط محدود به اقیانوس ابرها نمیشود و جاذبههای دیگری که در این روستا وجود دارد شما را شگفتزده میکند. اگر تا به حال از آبشار ویسادار دیدن نکرده اید، در این مقاله با سفر با هتل همراه باشید تا از زیبایی های این آبشار و اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به آبشار ویسادار به شما بگوییم.

در هر گوشه ای از موزه مردم شناسی کندلوس، آثاری قرار گرفته اند که با شناسنامه و اطلاعات دقیق، به صورت زیبایی در کنار هم چیده شده اند و راوی فرهنگ اقوام ساکن مازندران هستند. وجود پوشش های گیاهی متنوع در این مکان، مناظری چشم نواز را ایجاد کرده که روزی خاطره انگیز را برای گردشگران می سازد. در این منطقه فوق العاده و جذاب شاهد هم نشینی شالیزارهای چشم نواز، رودخانه پرآب تجن، جنگل های بکر و انبوه، روستاهای زیبا و دریاچه عظیم سد شهید رجایی هستیم. مثلا همین گرگین وا که عده ای او را به نام ورجینه وا می شناسند و عده ای او را چهل چشم می دانند. عمارت از دو بخش مسکونی تشکیل شده است که ارزش بازدید دارند. همانطور که بالاتر گفتم بهترین زمان برای بازدید از این برج آجری، از اوایل پاییز تا آخر بهار است؛ پس ممکن است هوا سرد باشد. جایی که آدرس دادیم پر از منابع فراوان است. ویسادار در زبان تالشی به معنی سایه درخت بید است و اطراف آبشار پر از درخت بید است و به احتمال زیاد علت نامگذاری ابشار هم، همین جنگل درختان بید است. شواهد تاریخی به دست آمده از آن احتمال ساخت این بنا در دوره ساسانیان را تقویت میکند. اینبنا در بخش فرهنگی تاریخی آبانبار نو شهر ساری قرار دارد.

از شهر ساری تا سد 40 کیلومتر راه است. هوای خنک این منطقه بهگونهای است که شاید در برخی شبهای تابستانی نیز لازم باشد تا از لباس گرم و حتی بخاری استفاده کنید. در ساخت کلی بنا از نوآوری استفاده شده و به شکل استوانه ای است که به تدریج باریک تر شده و در نهایت به گنبد تبدیل گردیده است. اگر با شرجی بودن هوا مشکلی ندارید، پیشنهاد میکنیم این فصل را برای سفر انتخاب کنید تا از سرسبزی درختان انبوه و چشماندازهای زیبایی که ایجاد میشود، نهایت استفاده را داشته باشید. اهالی منطقه از این مکان برای برگزاری جشنها و ورزشهای محلی استفاده میکنند. مثلا این سد سلیمان تنگه نام سد شهید رجایی آنها همچنین میدانند که اینجا دنیایی از آرامش را به شما میدهد دهکده آرامش همچنین اگر به دنبال یک خلوتگاه آرام هستید، این مکان را از دست ندهید. یادتان هست گفتیم که بسیاری از مکان های معروف چند نام دارند؟ در این بخش جغرافیایی که زیباترین و پهناورترین و آبادترین ناحیه کوهستانی رشته کوه البرز است رودخانه عظیم تجن با شاخههای طولانی و ممتد آن و رودخانه نکا از میانه آن جریان دارد». ناحیه چهاردانگه شامل شهریاری و هزارجریبی و سورتیجی است. این ناحیه همسایه کجور و یوش است و همچنین آبشار آب پری در کنارهٔ جاده قرار گرفتهاست و نیز این آبشار، شباهت چندانی به آبشار ندارد زیرا قسمتی از سنگهای کوه در اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع شدهاند و آب کمی از لابهلای این سنگها در جریان است. شهریاری نام دهکدههای کنار رودخانه نکا است که آب این رودخانه خود جداگانه به دریا میریزد و آب آن داخل رودخانه تجن نمیشود. یکی از کهنترین اشارهها به نام این روستا در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» از سیدظهیرالدین مرعشی است که نوشتهٔ سدهٔ ۹ هجری قمری میباشد و ضمن بازگویی رویدادهای سال ۸۸۸ هجری قمری از این روستا با نام «جئورده» یاد میکند.

مردم آن بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغولند. داستان این است که یک جایی وجود دارد; اما مردم آن را چیز دیگری می نامند. به خصوص برای کسانی که احتمالا تحمل زیپلاین را ندارند اما همچنان میخواهند کارهای هیجان انگیزی را انجام بدهند. برج مدور و آجری رسکت از قرن پنج هجری یادگار مانده است و احتمالا آرامگاه یکی از شهریانی بوده که در همان دوره زندگی کرده است. رود تجن یکی از رودهای زیبا و پرآب شمال ایران است که مسافران زیادی آن را میشناسند. معمولا مسافرانی که ماهیگیری را دوست دارند، وسایل لازم را با خود به اینمنطقه میبرند. اثری مستحکم و ایمن، کارساز و پرثمر، از نظر معماری زیبا و کم نظیر که با حداقل امکانات زمان خود ساخته شد، دو سوی ایران را با ریل قطار به هم پیوند داد و بار سنگین تسلیحات نظامی، مهمات و تغذیه سربازان را در جنگ جهانی دوم به دوش کشید و سر بلند در دل کوه به پل پیروزی شهرت یافت. در این زمان از سال جنگلها مملو از میوههای جنگلی و گیاهان دارویی خوشبو هستند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی پارک جنگلی کشپل رویان پرداخته و امکانات و جاذبه های آن را بیان کنیم. شما تا به حال به روستای خرمکش رفتهاید؟ راه طولانی است؛ اما آنقدر آبشارهای کوچک و بزرگ در راه شما وجود دارد که به یاد نمی آورید تا کجا رفته اید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد