گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

صرافی ارز دیجیتال چیست؟ و چگونه آن را انجام دهیم؟


در کشوری که خرید و فروش ارزهای دیجیتال به بخش مهمی از اقتصاد جهانی تبدیل شده و با سرعت نور در حال رشد است، صرافی ارزهای دیجیتال ایران معتبرترین صرافی ارز دیجیتال در کشور محسوب می شود. حتی اگر علاقه ای به ورود و معامله ارزهای دیجیتال نداشته باشیم، نمی توانیم نقشی که آنها در اقتصاد امروز ما دارند را نادیده بگیریم.

آنچه بیش از هر خبر دیگری در اخبار اقتصادی دنبال می شود، تغییرات و تحولات جدیدی است که در ارزهای دیجیتال رخ داده است. برخلاف گذشته که دولت مبادلات ارزهای دیجیتال را ممنوع می کرد، خوشبختانه امروز شاهد ایجاد و ادامه فعالیت قانونی پلتفرم هایی هستیم که فقط در این زمینه کار می کنند.

امروزه صرافی های بی شماری در دسترس معامله گران در سراسر جهان است. اما همچنان مشکلات زیادی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی وجود دارد. برخی از صرافی ها به دلیل تحریم ها از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می کنند و یا حساب کاربران خود را بدون هشدار مسدود می کنند.

به عنوان مثال، صرافی Bittrex یکی از اولین صرافی‌هایی بود که حساب کاربران ایرانی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال را که در سپتامبر 2016 در این صرافی ثبت نام کردند و دارایی‌های میلیون‌ها دلاری شهروندان را بسته بودند، بستند. از آن زمان، صرافی های دیگری مانند Binance نیز همین روند را دنبال کردند. این موضوع باعث می شود تا کاربران ایرانی هر بار که حساب کاربری خود را مسدود می کنند به صرافی های دیگر سوئیچ کنند.

در کشور ما افراد زیادی وارد این حوزه شده اند و به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می پردازند اما مشکلات ناشی از تحریم هایی که کشورمان با آن مواجه است در کنار عدم دانش زبان انگلیسی بسیاری از مردم، تراکنش را برای کاربران ایرانی سخت کرده است. این است.

احتمالاً از خود می پرسید که راه حل این ویژگی ها چیست؟ آیا راهی برای جلوگیری از این نوع آسیب های مضر هر از چند گاهی برای کاربران ایرانی وجود دارد؟ چگونه به صرافی ایرانی اعتماد کنیم؟ یک صرافی مطمئن چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه ارز دیجیتال را در یک صرافی مطمئن و مطمئن در ایران خرید و فروش کنیم؟

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که در آن می توانید بیت  ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین، تتر یا دوج کوین را بخرید و بفروشید یا از آن به عنوان یک واسطه برای مبادله یک ارز دیجیتال با ارز دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می توانید به سادگی بیت کوین را با لایت کوین مبادله کنید، یا با استیبل کوین، ارز دیجیتال بخرید. در واقع، صرافی های ارز دیجیتال منعکس کننده قیمت فعلی بازار ارز دیجیتال است. با استفاده از صرافی ارز دیجیتال، هر شخصی به راحتی می تواند هر نوع ارز دیجیتال را به تتر یا هر ارز دیگری تبدیل کند یا آن را به عنوان دارایی دیجیتال در حساب خود نگه دارد تا در صورت تمایل یا به صورت ریالی در حساب بانکی خود آن را در زمان دیگری مبادله کند. .

انواع صرافی ارز دیجیتال

مشابه بورس اوراق بهادار؛ معامله گران کریپتو ارزهای رمزنگاری شده را در صرافی های کریپتو خریداری می کنند. فروش و تغییر. مثل هر چیز دیگری، طبقه بندی صرافی های ارز دیجیتال نسبی است و هر صرافی را می توان بر اساس ویژگی های آن به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد، اما به طور کلی سه نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد: صرافی های متمرکز (CEX). غیر متمرکز. صرافی ها (DEX) و صرافی های ترکیبی (HEX).

1. ارتباط مرکزی

صرافی متمرکز همانطور که از نامش پیداست توسط یک نهاد یا شرکت خاص مدیریت می شود و کنترل کامل بورس و دارایی های آن به یک نهاد متمرکز و سازمان یافته واگذار می شود. اکثر صرافی های ارز دیجیتال مانند Binance، Coinbase، Kraken، Hobby و Bitfinex در دسته صرافی های متمرکز قرار می گیرند و بر اساس داده های سالانه Coin Market Cap، در سال 2021، ارزهای دیجیتال بیش از 85 درصد از حجم تراکنش ها را به خود اختصاص خواهند داد. در عوض. پردازش متمرکز

در صرافی های متمرکز، کنترل کامل دارایی های دیجیتال افراد در دست صرافی ها است. در واقع دارایی ها در کیف پول های متعلق به صرافی ذخیره می شود و تنها شماره موجودی در حساب کاربر صرافی درج می شود.

یکی از بزرگترین نقاط ضعف صرافی های متمرکز وابستگی آنهاست که برخلاف ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است. این ضعف به ویژه در میان کاربران ایرانی مشهود است که دائماً در معرض خطر مسدود شدن حساب های خود به دلیل تحریم ها هستند.

2. تبادل غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز نوع جدیدی از صرافی ارزهای دیجیتال را ارائه می‌کنند که می‌تواند در سال‌های آینده بر کل بازار ارزهای دیجیتال تسلط یابد. اصلی‌ترین چیزی که مبادلات غیرمتمرکز و متمرکز را متمایز می‌کند، نحوه مدیریت و کنترل دارایی‌ها است. در صرافی های غیرمتمرکز هیچکس حتی مدیران صرافی نمی توانند دارایی افراد را کنترل کنند.

در این صرافی ها، دارایی ها مستقیماً از طریق کیف پول شخصی هر فرد با استفاده از شبکه بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل های غیرمتمرکز مبادله می شوند. به عبارت دیگر، شخص به یک سایت صرافی مراجعه می کند، کیف پول خود را به صرافی متصل می کند، برای تکمیل تراکنش مستقیماً از کیف پول به قرارداد هوشمند پول می فرستد و ارز دیجیتال را از طریق قرارداد هوشمند دریافت می کند.

با این حال، در حالی که صرافی های غیرمتمرکز مزایای قابل توجهی نسبت به صرافی های متمرکز دارند، به دلیل مسائل فنی و ساختاری نمی توانند جایگزین صرافی های متمرکز شوند.

از آنجایی که صرافی‌های غیرمتمرکز از زیرساخت‌های مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کنند، مقیاس میزبان بلاک چین تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد آنها دارد. به عنوان مثال UniSwap از شبکه اتریوم استفاده می کند و در ابتدای سال 2021 تراکنش خاصی برای مبادله در شبکه اتریوم لازم بود و چون مقیاس شبکه اتریوم در آن زمان بسیار کم بود، هر تراکنش هزینه زیادی پرداخت می کرد. .

همچنین، در حال حاضر اتصال بلاک چین های مختلف در صرافی های غیرمتمرکز بسیار دشوار است. به عنوان مثال، اگر توکن هایی که شما معامله می کنید فقط در بلاک چین بیت کوین یا ترون وجود دارند، نمی توانید آنها را در UniSwap معامله کنید زیرا UniSwap فقط از شبکه اتریوم و توکن های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می کند.

3. Hybridbyte

صرافی های ترکیبی بر اساس نقاط قوت صرافی های غیرمتمرکز و متمرکز ایجاد می شوند. کاربران DEX کنترل کامل بر وجوه خود دارند. به عبارت ساده تر، یک صرافی ترکیبی پلتفرمی است که به کاربران امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی خود را می دهد و هدف آن حل مشکلات مقیاس پذیری صرافی های غیرمتمرکز است. یکی از اهداف دیگر صرافی های ترکیبی، مقابله با کارمزد بالای تراکنش های صرافی های غیرمتمرکز بود تا در این صرافی ها هیچ کارمزدی از تاجر دریافت نشود.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

البته نحوه عملکرد صرافی ارز دیجیتال به نوع صرافی بستگی دارد، اما اگر بخواهیم به طور کلی به نحوه عملکرد صرافی های ارز دیجیتال نگاه کنیم، هر صرافی به دو صورت عمل می کند:

روش اول: معامله گر مستقیماً با خود بورس معامله می کند، یعنی از بورس خرید می کند یا به خود بورس می فروشد.

رویکرد دوم: صرافی در معامله شرکت نمی کند، فقط به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند و فقط برای معاملات بین افراد هزینه می گیرد.

البته در صرافی های با نسخه محدود طرف معامله خود صرافی است، یعنی معامله گران ارز دیجیتال را از صرافی خریداری می کنند و بعداً بر اساس شرایط بازار آن را در صرافی می فروشند. در اینجا سود بورس از تفاوت بین قیمت خرید و فروش است. یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال بالاتر از قیمت فروش آن در صرافی است.

در حالت دوم، صرافی ها دیگر طرف معامله واحد نیستند، بلکه در واقع واسطه بین خریدار و فروشنده هستند و درصدی از کارمزد هر تراکنش را دریافت می کنند، مثلاً 0.3 درصد از کل مبلغ هر تراکنش. اگر بخواهیم این نوع کارایی را در سطح جهانی بررسی کنیم، باید بگوییم که اکثر صرافی ها در جهت دوم کار می کنند.

در واقع، صرافی ارز دیجیتال مانند سایر بروکرها یا پلتفرم های معاملاتی که ممکن است با آنها آشنا باشید کار می کند و ابزار خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، تتر و غیره را در اختیار کاربران قرار می دهد. بهترین صرافی ارز دیجیتال کارمزد کم و ویژگی های امنیتی بسیار قوی را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند ارز مورد نظر خود را خرید و فروش کنند.

ناگفته نماند که اکثریت قریب به اتفاق تراکنش های ارز دیجیتال به صورت آنلاین و در قالب وب سایت و صرافی انجام می شود که با توجه به کسب و کار آنها امری طبیعی است. اما برخی از مردم بر این باورند که صرافی در صورتی ایمن تر است که دارای یک مرجع مرکزی برای تماس اعضا و کاربران باشد. اگر پایه و اساس اعتماد را در یک صرافی معنادار ارز دیجیتال مانند این ایجاد کرده اید، پس از این مقاله دورتر نباشید تا با مهمترین و مهمترین دلایل وام دادن به یک صرافی ارز دیجیتال و اطمینان از عملکرد صحیح آن آشنا شوید. .

ویژگی های صرافی ارز دیجیتال

حالا کلمه خرید بیت کوین را گوگل کنید و از تعداد زیاد صرافی های فعال در ایران شگفت زده خواهید شد. به طور کلی تمامی وب سایت های صفحه اول و دوم گوگل معتبر هستند اما نباید صرفا به نتایج گوگل اعتماد کنید.

هنگام انتخاب یک صرافی امن و قابل اعتماد ارز دیجیتال چندین نکته حیاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. برای مثال، مهم است که صرافی ارز دیجیتال مناسبی را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را از نظر سهولت کار، کارمزد تراکنش و غیره برآورده کند.

مبادله پس زمینه

وقتی صحبت از صرافی ارز دیجیتال می شود، تاریخچه و شهرت آن صرافی حرف اول را می زند. قیمت ارز دیجیتال

سعی کنید امنیت، میزان پورسانت های دریافتی و سابقه مبادلات را همزمان در اولویت قرار دهید. زرین دکس یکی از صرافی های ارز دیجیتال است که با پشتیبانی زرین پال ایجاد شده است. زرین پال یکی از قدیمی ترین شرکت های تسهیل پرداخت در کشور است که زیر نظر بانک مرکزی و شاپرک فعالیت می کند و دارای کلیه مجوزهای قانونی فعالیت در بخش فین تک می باشد.

محیط کاربر پسند

صرافی های فوق به سرمایه گذاران جدید راهی آشنا و دوستانه برای تجارت و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. برخلاف استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری و تراکنش‌های همتا به همتا، که می‌تواند پیچیده باشد، کاربران صرافی‌های متمرکز می‌توانند به حساب‌های خود وارد شوند، موجودی حساب خود را مشاهده کنند و از طریق برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها تراکنش انجام دهند. توجه داشته باشید که صرافی های معتبر اغلب به ظاهر و رابط کاربری سایت خود اهمیت زیادی می دهند. پس به صفحات وب سایت های مختلف نگاه کنید و آنها را با هم مقایسه کنید.

امنیت

صرافی های امن سطحی از امنیت و یکپارچگی را در مورد تراکنش ها و تراکنش ها فراهم می کنند. با ساده سازی تراکنش ها از طریق پلتفرم توسعه یافته، امنیت بالاتری را برای دارایی های کاربران فراهم می کنند.

پشتیبانی کاربر

آیا صرافی چت زنده یا تلفن پشتیبانی می کند؟ انتقال باید برای دسترسی به مشکل آسان باشد.

سردخانه اموال

همچنین مهم است که بدانید دارایی های دیجیتال شما چگونه ذخیره می شود و با انتقال دارایی های خود به یک کیف پول صرافی که می توانید به طور کامل آنها را کنترل کنید. آیا صرافی دارایی های کاربران خود را سرد نگه می دارد؟ گرم نگه میداره یا سرد؟ برای اندازه گیری ایمنی و قابلیت اطمینان یک صرافی، داشتن توانایی سرد نگه داشتن دارایی ها بسیار مهم است. در صورت هک شدن صرافی، دسترسی به دارایی های کاربران غیرممکن خواهد بود. بنابراین، هنگام انتخاب صرافی، مطمئن شوید که حداقل 90 درصد از وجوه شما سرد نگه داشته می شود.

به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارد که یک صرافی را ایمن و امن می کند، مانند مجوز، نوع ذخیره دارایی، امنیت اطلاعات حساب کاربری و غیره. در این مقاله سعی شده است به مهمترین آنها اشاره کنیم. اگر قصد سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال را دارید، بهتر است ابتدا در مورد صرافی ارز دیجیتال و تاریخچه و اعتبار آن تحقیق کنید تا بتوانید در امنیت کامل خرید و فروش کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد