گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

روی مانیتور چیه؟


خرید مانیتور ایسوس یا صفحه نمایش بخشی از کامپیوتر است که اطلاعات ویدئویی و تصویری را که توسط کابل کنترل می شود روی صفحه نمایش می دهد و حاوی تصاویر مختلفی است. مانیتورها شبیه تلویزیون هستند. اما استفاده از مانیتور برای نمایش اطلاعات تصویر با وضوح بالا بر روی صفحه نمایش

مانیتور یا صفحه نمایش بخشی از کامپیوتر است که اطلاعات تصویری و گرافیکی تولید شده توسط کارت گرافیک را از طریق کابل روی صفحه نمایش می دهد و انواع مختلفی دارد. مانیتورها بسیار شبیه به تلویزیون هستند. اما کاربرد صفحه مانیتور نمایش اطلاعات گرافیکی با وضوح بالاتر بر روی صفحه نمایش است. صفحه نمایش لپ تاپ ها معمولا صفحه نمایش تخت هستند.

مانیتور چیست؟

چیزی که باید بدانید این است که ماشین شما کار نمی کند. این بدان معنی است که ممکن است نتوانید خودتان آن را باز و تعمیر کنید، مگر اینکه مشکلی در دستگاه وجود داشته باشد که نیاز به متخصصان سخت افزاری برای باز کردن آن داشته باشد.

صفحه نمایش می تواند رنگی یا تک رنگ مانند تلویزیون ها باشد. در محیط Dos، صفحات معمولا دارای 25 سطر و 80 ستون هستند و در هر ستون یک کاراکتر نوشته می شود. هنگامی که اطلاعات با استفاده از صفحه کلید وارد رایانه می شود، برای تأیید صحت آن بر روی صفحه ظاهر می شود.

کیفیت تصویر نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش اولاً به طراحی قطعات آن و در مرحله دوم به اندازه و تراکم نقاط بستگی دارد که به آن وضوح صفحه می گویند. نکته مهم دیگر این است که همه کاراکترها در محدوده مشخصی از نقاط تعریف می شوند که به آن ماتریس کاراکتر می گویند. آرایه کاراکتری مجموعه ای از نقاط روشن و خاموش روی صفحه است که هر کدام پیکسل نامیده می شود.  ای بای در واقع تمامی تصاویر نمایش داده شده بر روی کامپیوتر از جمله حروف، حروف، اعداد، علائم خاص و تصاویر گرافیکی از پیکسل ساخته شده اند.

هرچه تعداد پیکسل ها در ماتریس کاراکترها بیشتر باشد، وضوح تصاویر و کاراکترها بالاتر است. به عنوان مثال، 600 x 800 پیکسل یا 768 x 1024 پیکسل دو وضوح متفاوت هستند.

اندازه مناسب مانیتور کامپیوتر بسته به کاری که می خواهید با آن انجام دهید می تواند متفاوت باشد. ویژگی های مانیتورها به گونه ای طراحی شده اند که می توان از هر اندازه ای برای یک بار استفاده استفاده کرد. امروزه سایز اکثر دستگاه ها بین 12 تا 24 اینچ است و برای کامپیوترهای کوچک از اندازه های کوچکتر استفاده می شود. کامپیوترهای بزرگتر نیز برای اهداف تخصصی تری مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا وضوح بالاتری دارند.

اما به طور کلی می توان گفت که برای رزولوشن Full HD بهتر است از صفحه نمایش 24 اینچی استفاده شود و مانیتورهایی با صفحه نمایش 24-27 اینچی برای وضوح بالا مناسب هستند. اگر از یک میز کامپیوتر معمولی استفاده می کنید، بهترین اندازه برای شما 24 اینچ است. اگرچه مانیتورهای بزرگتر وضوح بالاتری را در اختیار شما قرار می دهند، اما توجه داشته باشید که استفاده از آنها برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب چشمی قابل توجهی شود. بنابراین اگر به صفحه نمایش بزرگ علاقه دارید، بهتر است به جای مانیتور از تلویزیون استفاده کنید.

نوع پیگیری:

نورهای ویدئویی یا مانیتورهای CRT: مانیتورهای CRT هم محدب و هم مسطح هستند و نوع صفحه تخت محبوبیت بیشتری دارد. ایجاد تصاویر در این نمایشگرها با پرتاب الکترون و هدایت آنها به کمک میدان الکترومغناطیسی انجام می شود. مانیتور ویدئو لایت طرفداران زیادی دارد و در سایزهای 12 و 14 اینچی به بازار عرضه شد اما بعدها استفاده از نورهای تصویری 15 و 17 اینچی بیشتر شد و امروزه در سایز 17 اینچ بیشتر استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که ابعاد بزرگتر این نوع مانیتور نیز طراحی شده است که به دلیل قیمت نسبتا بالا نیازی به آن نیست. این اجراها در قسمت میانی بسیار واضح است. مانیتورهای نورپردازی تصویری قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگ هایی که چشم انسان می بیند دارند و کیفیت و وضوح بهتری نسبت به انواع دیگر مانیتورها دارند. مشکل اصلی این مانیتورها وزن زیاد و همچنین لرزش تصویر است که در صورت پشتیبانی از فرکانس 85 هرتز و بیشتر قابل توجه نخواهد بود.

مانیتور LCD: مانیتوری که قطر آن کوچک است (تقریباً 4 سانتی متر) و فاقد لامپ نمایشگر است. که به آن کریستال مایع نیز می گویند زیرا این نمایشگرها از روی هم چیدن سلول های کریستال مایع ساخته می شوند. این مانیتورها باید با زاویه درست دیده شوند تا تصاویر را به وضوح ببینند. و از زوایای دیگر وضوح تصویر کاهش می یابد. و چشم انداز درستی نخواهید داشت. البته تصاویر در این مانیتورها در زوایای مختلف روشن تر خواهند بود. بزرگترین ایراد مانیتورهای LCD امکان سوختن پیکسل در صفحه نمایش است.

نمایشگر LED: این نمایشگر شبیه LCD است اما از دیودهای ساطع کننده نور برای نمایش تصویر استفاده می کند.

در مقایسه با لامپ های ویدئویی و نمایشگرهای LCD، مانیتورهای LCD دو تا چهار برابر روشنایی لامپ های ویدئویی دارند. اما از نظر وضوح یا کنتراست تصویر، مشکل کاملا برعکس است و کنتراست مدل های لامپ تصویری دو تا چهار برابر بهتر و زاویه دید آنها بیش از 150 درجه است. برای نمایشگرهای LCD معمولی این مقدار 90 درجه است. همچنین به یاد داشته باشید که امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند تلفن های همراه می توانند باعث اعوجاج تصویر در مانیتورهای رشته ای شوند، اما نمایشگرهای LCD تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

نکته مهم دیگر این است که مانیتورهای LCD گرمای کمتری تولید می کنند و در نتیجه برای چشم انسان خطر کمتری دارند، اما یکی از حساس ترین موارد در مورد مانیتورهای نور ویدئویی انتشار گازهایی است که از گرما تبخیر شده و از آن خارج می شود. به اندازه کافی برای لایه اوزون مضر است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد