گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنیم؟

برای چه شرایطی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

متخصص مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری های مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی)، اعصاب محیطی و ماهیچه ها را درمان می کند. اختلالات عصبی می تواند شامل لرزش یا سردرد، صرع، سکته مغزی و اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون باشد.

سیستم عصبی مرکز فرماندهی بدن شماست. این سیستم هر چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید و انجام می دهید را کنترل می کند. یک متخصص مغز و اعصاب آناتومی، عملکرد و شرایطی را که بر اعصاب و سیستم عصبی تأثیر می گذارد، مطالعه می کند.

اگر به موضوعات مرتبط با بیماری های شایع مغز و سیستم عصبی، چگونگی پیدا کردن یک متخصص مغز و اعصاب خوب و ... علاقه مند هستید، می توانید وقتی به متخصص مغز و اعصاب می رویم، ما را تا انتهای این مقاله دنبال کنید؟

بیماری های ناشی از مشکلات عصبی شامل بیماری ها و اختلالات عضلانی است که بر تفکر و رفتار فرد تأثیر می گذارد. قبل از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب، باید وضعیت شما به درستی تشخیص داده شود. این بیماری نیز توسط پزشک عمومی انجام می شود.

اگر شرایط شما نیاز به جراحی داشته باشد، جراحان مغز و اعصاب وضعیت شما را تشخیص داده و در صورت لزوم عملیات لازم را انجام می دهند.

پزشکان مغز و اعصاب شما را معاینه می کنند، آزمایش می دهند، داروها یا فیزیوتراپی برای بیماری شما تجویز می کنند. در قسمت بعدی مقاله به مهم ترین عوامل بیماری های مغز و اعصاب می پردازیم که عبارتند از:

بوش و رجی

سردرد یکی از بیماری هایی است که همه ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم. در طول سردرد، دردی را احساس می کنیم که به سینوس ها، بالای سر، عضلات سر، گردن و شانه ها یا در امتداد قاعده جمجمه و مغز گسترش می یابد.

علائم سردرد شدیدتر شبیه میگرن ممکن است شامل استفراغ، سردرد شدیدتر یا مداوم، سردرد ناگهانی یا دردی باشد که با استرس بدتر می شود. سردردی که از صبح زود شروع می شود ممکن است با علائمی مانند تغییر بینایی یا حتی تشنج همراه باشد.

درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه ها یا سال ها طول می کشد. این درد ممکن است نتیجه بیماری یا آسیب باشد، اما اگر بیشتر از حد معمول طول بکشد، ممکن است نشانه مشکل دیگری باشد.

هنگامی که درد شدید نیست، می توانید به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید. اگر این درد با علائم دیگری مانند ضعف، بی حسی، مشکلات کنترل مثانه یا روده همراه باشد، می توانید به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه

سرگیجه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. متخصصان مغز و اعصاب می توانند به راحتی سرگیجه را که از علائم عدم تعادل است، درمان کنند. سرگیجه باعث می شود که احساس کنید شما یا چیزهای اطرافتان در حال چرخش هستند و در نتیجه تعادل ندارند.

اگر تب شما شدید است، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک عمومی یا مراقبت های اولیه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و برای درمان به او مراجعه کنید.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

بی حسی یا گزگز می تواند به دلایل زیادی رخ دهد. برخی از علائم بیهوشی می تواند گردش خون را متوقف کند. با این حال، اگر بی‌حسی ادامه یابد، ناگهان ظاهر شود یا فقط در یک طرف بدن رخ دهد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

همانطور که گفته شد، علائم بی حسی یا سوزن سوزن شدن می تواند علائم سکته مغزی باشد، در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ضعف

احساس ضعفی که برای آن باید به پزشک مراجعه کنید، از خستگی یا درد عضلانی پس از یک پیاده روی طولانی یا بلند کردن اجسام سنگین متفاوت است. اگر ضعف عضلانی دارید که فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا از دست دادن سریع قدرت عضلانی که بیشتر در دست ها و پاها دیده می شود، باید به پزشک مراجعه کنید. این درد ممکن است به دلیل یک بیماری یا بیماری جدی در سیستم عصبی شما، مانند سکته مغزی ایجاد شود.

مشکلات حرکتی

مشکلات حرکتی، مانند مشکل در راه رفتن، تکان دادن یا حرکات ناخواسته، لرزش یا علائم دیگر، می توانند از علائم مشکلات عصبی باشند. اگر این اختلالات حرکتی در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است با یک متخصص مغز و اعصاب خوب مشورت کنید.

در حالی که چیزی مانند لرزش می تواند یک عارضه جانبی دارو یا اضطراب باشد، اگر این لرزش بر فعالیت های روزانه شما نیز تأثیر می گذارد، مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمان بیماری شما باشد.

تشنج

تشنج می تواند شدید یا شدید باشد. علائم تشنج شامل خیره شدن، از دست دادن هوشیاری، حرکات سریع دست و پا، مشکل در تنفس، گیجی یا از دست دادن هوشیاری است. برخی از تشنج ها ممکن است به دلیل کاهش قند خون یا ترک مواد اعتیاد آور رخ دهد.

پزشکان عمومی می توانند به شما در تعیین شدت آنفولانزای معده کمک کنند، اما اگر تشنج ها مکرر و مکرر هستند، بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات بینایی

یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد، بدتر شدن بینایی است که ممکن است به دلیل افزایش سن یا سیستم عصبی باشد. اگر مشکل به طور ناگهانی ظاهر شد و در هر دو چشم قابل مشاهده است، پس از توصیه و تشخیص چشم پزشک می توانید با یک متخصص مغز و اعصاب خوب مشورت کنید.

مشکلات حافظه یا سردرگمی

تکلم، مشکلات شدید حافظه، تغییرات شخصیتی یا سردرگمی همگی علائمی هستند که می توانند ناشی از ضعف یا مشکل در مغز، ستون فقرات یا اعصاب باشند. برخی از علائم ممکن است نتیجه ناتوانی های یادگیری یا بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر باشد. پزشک عمومی شما می تواند علائم شما را بررسی کند و سپس تصمیم بگیرد که آیا برای درمان این بیماری به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز دارید یا خیر. برای پرداخت

مشکلات خواب

بسیاری از مشکلات خواب، مانند دیر به رختخواب رفتن، آپنه خواب یا داشتن اضطراب، کابوس، یا سایر مشکلات خواب، اختلالات عصبی هستند. نمونه ای از این وضعیت، نارکولپسی است، که یک اختلال ژنتیکی مزمن بدون علت شناخته شده است که می تواند سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از این علائم می تواند بخشی از یک اختلال غیرعصبی باشد، اما اگر علائم مشکلات خواب شما شدید است یا هنوز به توصیه های پزشک خود اعتماد ندارید، ممکن است نیاز به قرار ملاقات با یک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب داشته باشید.

بیماری های شایع مغز و سیستم عصبی

اولین قدم در درمان هر بیماری، تشخیص زودهنگام و تصمیم گیری برای درمان آن است. اختلالات ناشی از بیماری های مغزی و عصبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، زیرا دانش عمومی و تشخیص بیماری ها می تواند به درمان این بیماری ها کمک کند.

بیماری ها، اختلالات و آسیب های مربوط به سیستم عصبی اغلب نیاز به مدیریت و درمان توسط متخصص مغز و اعصاب دارند. از آنجایی که بیماری های عصبی برای فرد خطرناک است، بهتر است خودتان تشخیص دهید و به پزشک مراجعه کنید.

شایع ترین بیماری های عصبی که متخصص مغز و اعصاب می تواند درمان کند عبارتند از:

و سپس

سردرد

تهوع و استفراغ

تشنج

بادی

نابرابری

نقض رفتار شخصی

دشواری در تنفس

مشکل بینایی

ضعف عضلانی

پارکینسون

اختلال خواب

تکان دادن

فلج، آسیب یا ضربه مغزی

اختلالات خوردن و بلع

آزمایشات لازم برای بیماری های مغز و اعصاب

اولین قرار ملاقات شما با متخصص مغز و اعصاب با سؤالاتی در مورد سابقه سلامتی شما آغاز می شود. پزشک می خواهد در مورد علائم شما و مدت زمان ابتلا به این اختلال عصبی بداند.

پزشکان در مورد سایر متخصصانی که دیده اید یا درمان هایی که امتحان کرده اید سؤال خواهند کرد. سپس یک معاینه فیزیکی انجام می شود که شامل آزمایش های زیر می شود:

درجه هماهنگی و تعادل؛

احساسات و بروز برخی رفتارها؛

حالات مختلف؛

قدرت بدنی و قدرت عضلانی.

بر اساس علائم و معاینه فیزیکی، متخصص ممکن است آزمایش‌های اضافی را تجویز کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل تصویربرداری یا سایر آزمایش‌های تشخیصی باشد. متخصص مغز و اعصاب ممکن است به چندین آزمایش برای کمک به تشخیص علائم شما نیاز داشته باشد. اگر این آزمایشات را انجام ندهید، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است یک یا چند آزمایش مشابه را تجویز کند.

انواع تست های تصویربرداری

انواع مختلفی از آزمایش ها یا آزمایش های تصویربرداری وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب بر اساس نوع بیماری شما برای شما تجویز می کند. این تست ها عبارتند از:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI از تصاویر مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل مغز استفاده می کند. این آزمایش می تواند به یک متخصص خوب در تشخیص و بررسی تورم و سایر آسیب ها کمک کند.

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن یا سی تی اسکن)

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری تصویربرداری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. این آزمایش، که در بین متخصصان مغز و اعصاب بسیار رایج است، به پزشکان اجازه می دهد تا هر گونه ناهنجاری را که می تواند باعث علائم شما شود، بررسی کنند.

انواع تست های تشخیصی

انواع مختلفی از آزمایش ها یا تست های تشخیصی وجود دارد که متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است بسته به نوع بیماری شما درخواست دهد. این تست ها عبارتند از:

سونوگرافی داپلر کاپا داپلر ترانس کرانیال (TCD)

TCD آزمایشی است که از امواج صوتی برای اندازه گیری جریان خون در مغز استفاده می کند.

الکتروانسفالوگرام (EEG)

در طی EEG، الکترودهایی روی پوست سر قرار می‌گیرند تا فعالیت الکتریکی مغز را اندازه‌گیری کنند.

الکترومیوگرافی عصبی عضلانی تپی کانا (EMG)

EMG با وارد کردن یک سوزن کوچک در عضله برای آزمایش عصب و ثبت فعالیت الکتریکی در عضله انجام می شود.

سوراخ کمری

در حین پونکسیون کمری، کمر شما بی حس می شود و متخصص مغز و اعصاب مایع را از نخاع شما خارج می کند. این می تواند به بررسی عفونت ها و سایر شرایطی که بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارد کمک کند.

چگونه یک متخصص مغز و اعصاب خوب پیدا کنیم؟

هنگامی که به دنبال یک متخصص مغز و اعصاب خوب هستید، گواهی هیئت مدیره یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. این گواهی به شما می گوید که پزشک آموزش، مهارت و تجربه لازم را برای ارائه مراقبت های پزشکی در زمینه مغز و اعصاب دارد.

در مرحله دوم، تجربه یک متخصص مغز و اعصاب خوب را در نظر بگیرید. هر چه متخصص مغز و اعصاب تجربه بیشتری در مورد این بیماری داشته باشد، نتایج درمانی بهتری خواهد داشت.

یک متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنید که بتوانید با او در مورد بیماری صحبت کنید. تشخیص بیماری های عصبی پیچیده است و نیاز به ارتباط دقیق و قابل اعتماد بین متخصص مغز و اعصاب و بیمار دارد.

اگر نظراتی در مورد پزشک شما در وب سایت مورد نظر به اشتراک گذاشته شده است، بد نیست آنها را بخوانید و بر اساس نظرات مثبت و منفی به طور مساوی تصمیم نهایی را بگیرید.

بهترین متخصصان مغز و اعصاب که سابقه پزشکی خوبی در این زمینه دارند را به شما معرفی می کنیم. این متخصصان بهترین روش های درمانی را در اختیار شما قرار می دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد