گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

گرین مگ

گرین مگ، مجله ای برای ایرانیان

تایمر آبیاری

تایمر آبیاری چیست؟

تایمر آب وسیله ای است که در مدت زمانی که شما تعیین می کنید به گل ها، گیاهان و باغ ها آب می دهد. یعنی می توانید تعیین کنید که یک گل یا گیاه هر روز چند بار و چند دقیقه باید آبیاری شود. به این ترتیب می توانید برنامه آبیاری منظمی داشته باشید تا گل هایتان با مشکل کم آبی مواجه نشوند. هر تایمر آبیاری می تواند آب را به چندین گلدان گل یا چندین منطقه در باغ شما برساند و شما نیازی به خرید چندین تایمر ندارید. یک تایمر با کیت اتصال ممکن است نیازهای شما را برآورده کند.

تایمر آبیاری خانگی نیز باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود. هزینه مصرف آب بالاست و قیمت آب خانگی در سال های اخیر افزایش یافته است. آبیاری با دست باعث از دست رفتن آب می شود و از آنجایی که تعیین میزان دقیق آب برای هر گل و گیاه به صورت دستی دشوار است، آب زیادی هدر می رود. یک تایمر آبیاری قطره ای به سادگی مدت و مقدار آب مصرفی برای هر گل و گیاه را تعیین می کند. آب صورت قطره قطره به گیاه می رسد و حتی یک قطره هم از بین نمی رود. اکنون کل کشور و حتی کل دنیا با مشکل کم آبی مواجه است. یک راه حل خوب برای بخش کشاورزی می تواند استفاده از آبیاری خودکار باشد. به خصوص اینکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی صرف کشاورزی و باغداری می شود و این میزان به دلیل آبیاری غیر اصولی افزایش یافته است.

انواع تایمر و کنترلر آبیاری

تایمرهای آب در مورد نوع تامین آب دارای 3 دسته هستند.

فقط مخزن: این نوع تایمر به مخزن فشار ثابت متصل می شود. معمولاً این مخزن بیش از 30 لیتر آب در خود جای می دهد و فقط برای آبیاری گلدان ها در زمان خشکسالی استفاده می شود. یا زمانی که دسترسی به لوله وجود ندارد.

اتصال به شلنگ: این تایمر آبیاری به شلنگ متصل می شود و می تواند فشار آب را به میزان آب مورد نیاز کم و زیاد کند. در این حالت بدون پر کردن مخزن کار می کند، بلکه فقط با اتصال تایمر به شیر تایمر مناسب کار می کند.

این نوع تایمر دارای دو مدل ورودی با امکان اتصال به مخزن و شیر آب می باشد. ترکیبی از مخزن و شیر برقی است. در مواقعی که احتمال کمبود آب وجود دارد می توان از ظرفیت مخزن برای آبیاری گلدان ها استفاده کرد.

تایمرهایی با مخازن مناسب برای آبیاری گلدان در داخل خانه مناسب هستند و برای آبیاری باغ حتماً به یک شیر آب یا یک مخزن با ظرفیت بالا نیاز دارید.

مقیاس زمانی آبیاری خانگی بسته به نوع سیستم کنترل دارای دو نوع است:

تایمر آبیاری هوشمند: این نوع تایمر دارای سیستم کنترل بسیار پیشرفته می باشد. یعنی خود تایمر دارای یک سیستم هوشمند است که زمان آبیاری را بر اساس میزان نور خورشید، دمای اتاق و همچنین رطوبت هوا و خاک تعیین می کند. دارای سنسورهای حرفه ای و مناسب برای آبیاری در سطح وسیع می باشد.

تایمر آبیاری اتوماتیک: تایمر رایجی که به طور گسترده توسط مردم و گلخانه ها استفاده می شود، مدل اتوماتیکی است که شما در نظر دارید. شما می توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی و چقدر سخت است. از مدل های اتوماتیک محبوب می توان به تایمر آبیاری Orbit و تایمر آبیاری Aqua اشاره کرد.

دو گروه دیگر برای تایمرها در نظر گرفته شده است:

تایمر دیجیتال: دارای نمایشگر دیجیتالی است که زمان و برنامه مورد نظر شما را نشان می دهد. تعداد دفعات آبیاری از زمان آخرین تنظیم برنامه و همچنین اطلاعات مربوط به میزان آب مصرفی و موارد دیگر از این قبیل روی صفحه نمایش داده می شود. تایمر آبیاری مداری دیجیتال است.

زمان آنالوگ: این تایمر تایمر ندارد و فرکانس و زمان تایمر را با پارامترها و ولوم ها مشخص می کنید. تایمر آب آکوا یک مدل آنالوگ است.

هر دو مدل عرضه تکی و دوگانه بسته به نیاز شما در دسترس هستند.

نوع خروجی تک: تنها یک خروجی دارد و یک برنامه در نظر گرفته می شود. یعنی تمام گل ها و گیاهان طبق برنامه آبیاری می شوند.

مدل دو خروجی: می توانید برای هر خروجی برنامه خاصی را ارزیابی کنید. به عنوان مثال اگر دو مدل گل دارید که یکی از آنها یک بار در روز و دیگری یک بار در هفته نیاز به آب دارد، ممکن است برای یک شیر آب 24 ساعت و برای یک شیر آب یک هفته در نظر بگیرید و هر شیر را به درگاه مورد نظر وصل کنید.

بسته به نوع برنامه ای که از تایمر انتظار دارید یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید.

اطلاعات مهم برای استفاده از تایمر آبیاری خانگی

بسته به مدل تایمری که استفاده می کنید، باید به نکات خاصی در حین استفاده نیز توجه کنید. بعدا بحث خواهیم کرد:

اگر علائم خرابی باتری را مشاهده کردید، بهتر است آن را تعویض کنید. شاید هر 3 یا 4 ماه (بسته به عملکرد تایمر) باتری ها تمام می شوند و نیاز به تعویض دارند.

این تایمرها در هوای سرد و یخبندان قابل استفاده نیستند. زیرا آب پشت تایمر می ماند و احتمال یخ زدن آن بسیار زیاد است. اگر آب داخل دستگاه یخ بزند، ممکن است قطعات داخلی و سنسورهای دستگاه آسیب ببینند.

هر تایمر دارای محدودیت دمایی است. معمولا دمای ورودی نباید بیشتر از 40 درجه و کمتر از صفر باشد. چون هم برای گل و هم برای ساعت مشکل دارد.

در را ببندید و با احتیاط از آن خارج شوید تا هیچ لکه ای در جلو یا پشت دستگاه باقی نماند. رطوبت موجود در ساعت می تواند به مدار داخلی آسیب برساند.

شیر آب یا شیر مخزن دستگاه باید همیشه باز باشد. خیلی خوبه وگرنه گلتون آب نمیشه

هر تایمر محدوده فشار خاص خود را دارد. سعی کنید فشار آب را در این حد تنظیم کنید. زیرا آب کمتر مورد نیاز به گل نمی رسد و اگر بیشتر باشد می تواند به تایمر آسیب برساند. بررسی و تعیین فشار بهینه ضروری است.

ساعت کرونومتر دیجیتال را به درستی تنظیم کنید گزینه های AM و PM بارگذاری شده در دستگاه به ترتیب صبح و بعدازظهر هستند حتما ساعت را به درستی تنظیم کنید تا آبیاری شما دقیق و به موقع باشد

مطالعه مقاله کامل: https://abniro.com/hose-faucet-timers/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد